Erős magyar kezdés Tokióban

Hét magyar egységből, hat jutott be a középfutamba a XXXII. nyári olimpia kajak-kenu versenyeinek első napján. Női kajak egyes 200 méteren Lucz Dóra és Kárász Anna is szoros befutó után örülhetett, Kopasz Bálint és Varga Ádám viszont simán vette az első akadályt K-1 1000 méteren. Női K-2 500-on mindkét magyar egység futamgyőztesként lépett tovább, férfi C-2 1000 méteren viszont az Adolf Balázs, Fejes Dániel-duó a B-döntőbe kvalifikált.

LUCZ DÓRA ÉS KÁRÁSZ ANNA IS KÖZÉPDÖNTŐS NŐI K-1 200-ON!!!

Jobban nem is kezdhettünk volna Tokióban! Női K-1 200 méteren Lucz Dóra máris továbbjutott! A háromszoros Európa-bajnok kajakos remekül kapta el a rajtot a második előfutamban, a svéd Stensilsszel és a lengyel Walczykiewiczcel végig fej-fej mellett haladtak, de végül az UTE kajakosa 41.098-as idővel, mindössze két ezreddel megnyerte a futamot a lengyel előtt, így biztosította a helyét a holnapi középfutamban!

"Úgy érzem, hogy ez egy jó első pálya volt!

Tudtam, hogy szoros lesz és számítottam rá, hogy a lengyel és a svéd lány is jönni fog, de nagyon örülök, hogy sikerült direkt kvalifikálnom magam a középfutamba! Nagyon szoros befutó volt Walczykiewiczet nem is láttam, meg kellett várnom, hogy kiírják az eredményt, hogy biztos legyek. Annak örülök, hogy ma kevésbé fúj a szél, mint tegnap." - nyilatkozta a futam után Lucz Dóra.

Erős magyar kezdés Tokióban

A szám másik magyarja, Kárász Anna a harmadik előfutamba kapott besorolást. A négyszeres világbajnok szegedi klasszis is jó rajtot vett, végig stabilan elől haladt három riválisával. A futamot végül a spanyol Teresa Portela nyerte 40,812-vel, Kárász közvetlenül mögötte 41,127-es idővel másodikként csapott a célba, ami szintén középdöntőt érő pozíció! Mindkét magyar sikerrel vette az első akadályt!!!

"Ez egy nehéz első pálya volt szokásos módon ilyenkor mindig jobban savasodok a pálya végén, ez így volt most is. Nagyon örülök, a továbbjutásnak a célbaérkezéskor még nem tudtam, hogy megvan-e, de nagyon boldog vagyok! A rajtom sem volt az igazi, valamiért nem tudtam úgy beállni a gépbe ahogy szoktam. Kicsit más ez a rajtgép, mint amihez hozzá vagyok szokva, két kis fémszerkezet van a belsejében, ami kicsit megzavart, de a középdöntőre igyekszem erre is felkészülni. Nem számítottam arra, hogy Portela ilyen gyors lesz, abban bíztam, hogy nekem egy kicsit jobban fog menni, de holnap új nap lesz, remélem tudok javítani. A négyesre még nem gondolok, a 200 után lesz két napom, amikor lesz időm ráhangolódni. Most inkább szembeszél volt, kevésbé zavaró, mint a tegnapi az oldalszél, remélem holnap is jó szelünk lesz." - mondta Kárász Anna.

B-DÖNTŐBE JUTOTT AZ ADOLF BALÁZS, FEJES DÁNIEL-PÁROS C-2 1000 MÉTEREN

Az első előfutam kettes pályájáról rajtolt a fiatal magyar egység. A páros nem kezdett erősen, 250 méternél hatodikok voltak. Féltávnál visszacsúsztak a hetedik helyre és bár 750 méter után próbáltak hajrázni, nem sikerült előrébb jönniük, a reményfutamban kellett bizonyítaniuk. Ott a brazil, román, ukrán és oroszok egységekkel szemben az első három hely valamelyikére volt szükségük a továbblépéshez. Adolfék ezúttal is hamar leszakadtak a többiektől, féltávnál már sajnos nagy hátrányuk volt az élen állókhoz képest és bár az oroszokat végül sikerült megelőzniük, a negyedik helyen végeztek, így a B-döntőben folytathatják majd.

Erős magyar kezdés Tokióban

"Sajnos ezúttal ennyi volt bennünk. Az elmúlt napokban Dani egy kisebb orvosi beavatkozást igénylő betegségben szenvedett. Nincs időnk azonban szomorkodni, készülünk a B-döntőre és az egyesre. - nyilatkozta Adolf Balázs a reményfutamot követően.

KOPASZ BÁLINT KÖNNYED FUTAMGYŐZELEMMEL KEZDETT, VARGA ÁDÁM IS KÖZÉPDÖNTŐS

Férfi K-1 1000 méteren a szám regnáló világ-és Európa-bajnoka Kopasz Bálint, a tőle megszokott érett versenyzéssel kezdett. A fiatal kajakos a második előfutamban, az argentin Vernicével hamar leszakították a mezőny többi tagját. Bálint végig kényelmes tempóban haladt, 750 méter után pedig már nem volt kérdés, hogy simán nyeri az előfutamot, végül 3:39.084-es idővel mutatkozott be a tokiói olimpián.

"Nagyon jó előfutam volt, kb 80%-os pályát mentem. Így is terveztem, nem akartam többet kiadni magamból.

Ez egy jó bemelegítés volt a középfutamra, ami biztos, hogy nagyon kemény lesz függetlenül attól, hogy kikkel kerülök össze. Az argentín egy remek versenyző, korábban U23-as vb-n már egyszer legyőzött, de ennél azért voltak erősebb előfutamok, igazából mindegy is, hogy melyikbe kerültem volna, szerintem bármelyikben az első kettőben végeztem volna. Ezt a formát kell megtartanom holnapra." - értékelt a futam után Kopasz Bálint.

Erős magyar kezdés Tokióban

Az ötödik előfutamban a szám másik magyarja, Varga Ádám, a német Jacob Schopf-al már az elején elléptek a mezőnytől, sőt féltávnál Varga több, mint fél másodperccel vezetett. 750 méternél Schopf azonban kicsit beleerősített és az élre állt. Bár a harmadik helyen haladó kínai Zhang is próbált zárkózni, igazán nem tudta veszélyeztetni az élen haladó kettőst, Varga Ádám a német mögött a második helyen, 3:39.650-es idővel jutott be a középfutamba.

"Kívülről biztosan könnyűnek tűnt a csapásszámom miatt, viszont elég erős futam volt. A célom az volt, hogy az első két helyen végezzek.

Az időből nagyon nagy következtetéseket nem lehet levonni, mert ismerve az itteni szélviszonyokat, holnapra megint változhatnak a körülmények.

Az szerintem nagy előny, hogy nem kell ma már még egyet eveznem, mert nagyon meleg van és hiába nem mentem maximális pályát, ez a hőség azért megviseli a szervezetet." - nyilatkozta Varga Ádám.

Parádés kezdés Tokióban!

A KOZÁK, BODONYI ÉS A CSIPES, MEDVECZKY-PÁROS IS FUTAMGYŐZTES K-2 500 MÉTEREN

A délelőtti program utolsó számában, női K-2 500 méteren az ötszörös olimpiai bajnok Kozák Danuta, az ötszörös világbajnok Bodonyi Dórával az első előfutam hatos pályáján kezdték meg olimpiai szereplésüket. A egységnek - a várakozásoknak megfelelően -  nem kellett különösebben megerőltetnie magát a továbbjutásért, kényelmes tempóban evezték le a távot, és így is több, mint egy hajó előnnyel nyerték a futamukat.

"Nagyon jó összhangban voltunk Danával, május közepe óta heti egyet edzünk együtt és versenyezni is tudtunk már az Eb-n. - mondta Bodonyi Dóra a futamot követően. - Próbáltunk kicsit tartalékolni, azért benne van a fejünkbe, hogy holnap kell jól menni, most még érthető módon nem hajtottuk ki magunkat."

Erős magyar kezdés Tokióban

Őket is felülmúlta viszont, a Csipes Tamara, Medveczky Erika-páros, akik egy fehérorosz és egy német hajóval is egy futamba kerültek. A rutinos Honvéd-duó a fehéroroszokkal csatázott a futamgyőzelemért, féltávnál még a rivális vezetett, ám Csipesék ekkor indítottak, és végül a nap legjobb idejével, 1:42.776-al csaptak a célba.

"Jó volt a rajtunk meg is lepődtem, hogy ennyire jól kijöttünk a gépből, bár azért mostanában már egész jól rajtoltunk pályákon. - mondta Csipes Tamara, aki hozzátette, nem elsősorban helyezésben gondolkodnak, szeretnék a maximumot nyújtani. - "Természetesen mindenki nyerni akar, így mi is, de ha úgy szállunk majd ki a vízből, hogy kihajtottuk magunkat, akkor már elégedettek leszünk"

A nyolcszoros világbajnok Medveczky Erika első olimpiáján vesz részt Tokióban, ő is elégedetten értékelte az előfutamban nyújtott teljesítményüket.

"Azt beszéltük meg, hogy csak magunkra figyelünk, nem fogunk kizökkeni a saját ritmusunkból, megpróbáljuk megvalósítani azt, amit elterveztünk. Ez sikerült."