Háromszor szólt a magyar himnusz Pozsonyban, kilenc érmet szereztünk vasárnap délelőtt

A zárónap első felvonását uralták fiataljaink az ECA Ifjúsági, U23 Gyorsasági Európa-bajnokságon. Tíz döntőből kilencben is született magyar érem, három arany, három ezüst és három bronz leosztásban. Hidvégi Hunor megvédte címét U23 K-1 500 méteren, Horányi Dóra leiskolázta a mezőnyt U23 C-1 500 méteren, Mészáros Anna pedig élete első ifjúsági Eb-döntőjében rögtön a csúcsra ért ötszáz egyesben. A délutáni döntők előtt 4 arany-, 7 ezüst- és 4 bronzéremmel vezetjük az összesített éremtáblázatot.

A mára is jósolt nagy hőség elmaradt vasárnap délelőtt, ellenben a pályán erős hátszél uralkodott, ami sokak dolgát jelentősen megnehezítette. Tíz döntőt rendeztek, mindegyikben volt magyar érdekeltség, az eredményekre pedig ezúttal sem lehet egy rossz szavunk sem. Kezdődött rögtön egy címvédéssel, Hidvégi Hunor ugyanis sorozatban másodszor lett a kontinens legjobbja U23 K-1 500 méteren. A KKNKKA tehetsége tegnap ezer egyesben második lett, ami után kissé csalódott volt, ezt azonban feledtette a ma délelőtti döntő.

Horányi Dóra erősdemonstrációt tartott U23 női C-1 500 méteren, ráadásul saját magát is meglepte fölényes győzelmével, hiszen nem igazán készült erre a számra. Dórinak délután kétszázon is lesz még jelenése.

A magyar csapat egyik újonca Mészáros Anna ezen az Európa-bajnokságon, aki rögtön két olimpiai számban, K-1 és K-4 500 méteren lett nevezve. Előbbit vasárnap délelőtt rendkívül érett és magabiztos versenyzéssel tudta le, aminek a végén neki szólt a himnusz.

Szenzációs láthattunk Kaed Ádámtól, Ujfalvi Laurától és a Molnár Csanád, Juhász István kettestől, nagyon jól teljesített Sárkány Réka, az Avar Tamás, Juhász Máté alkotta kajakos duó, a Kurczina Máté, Mitropoulos Iliász kenu páros, és a Tamási Zsombor, Keller Gergő U23-as kajakos egység is. A délelőtt mérlege 9 magyar érem, igazságos 3-3-3-as elosztásban. Lássuk részletesebben, hogy mi történt

MAGYAR CÍMVÉDÉS RÖGTÖN A NAP ELEJÉN! HIDVÉGI HUNOR EURÓPA-BAJNOK U23 K-1 500 MÉTEREN!

A KKNKKA tehetsége tavaly Montemorban holtversenyben lett először a kontinens legjobbja korosztályában. Tegnap ezer méteren – ugyancsak holtversenyben – már begyűjtött egy ezüstérmet, most viszont ezt is túlszárnyalta. Hunor remekül rajtolt az elejétől az élmezőny tagja volt, féltávnál a szlovén versenyző mögött a második pozícióban haladt. Érezhető volt, hogy van még ebben és szerencsére ez a véghajrában ki is jött, nagyjából fél hajóval a szlovén előtt beérve védte meg Eb-elsőségét.

„Szerencsére jól sikerült összeraknom magamat fejben. Nagyon örültem ennek a szélnek és a hullámoknak, mert Tatán is hasonló körülmények vannak. Kicsit olyan volt, mintha hazai pályán versenyeztem volna. Bennem volt a tegnapi ezer egyes eredménye is, nagyon figyeltem a végére, hogy jól beosszam az erőmet és ez szerencsére sikerült. Most lesz egy rövid pihenő és utána megkezdem a felkészülést a világbajnokságra!” – fogalmazott az eredményhirdetést követően Hidvégi Hunor.

NAGYSZERŰ HAJRÁ KAED ÁDÁMTÓL, EZÜSTÉREM LETT A JUTALMA IFJÚSÁGI K-1 500 MÉTEREN!

Nem kapta el a legjobban a rajtot az ötös pályán Lágymányosi Spari tehetsége, aki ennek is köszönhetően negyedikként érkezett meg a féltávhoz. A szám lengyel címvédője, Alex Borucki kiemelkedett a mezőnyből, ő befoghatatlan volt, az éremszerzésre viszont abszolút reális cél lehetett Ádám számára. A végéhez közeledve úgy tűnt a bronz lehet az övé, de dán riválisa mellett az utolsó métereken beérte az erejével teljesen elkészült szerb versenyzőt is és a második helyen ért célba.

„A rajtom sajnos nem sikerült jól, kicsit hamarabb lőtték el, mint szokták, de szerencsére így is meg tudtam oldani és odaértem a dobogóra. Próbáltam mindent kizárni és a hátrányomat ledolgozni, többé-kevésbé elégedett vagyok az eredménnyel.” - fogalmazott Kaed Ádám.

SÁRKÁNY RÉKA BRONZÉRMES IFJÚSÁGI NŐI C-1 500 MÉTEREN

A futam egészét látva szinte biztos volt, hogy a Merkapt-Mekler tehetsége érmes lesz, egyedül annak színe volt kérdés. A francia Chole Nicot hamar elhúzott a többiektől, Sárkány Réka az olasz Elena Voltannal volt versenyben a második helyért. A hajrára végül utóbbiban maradt több erő, Réka harmadik helye azonban egyáltalán nem forgott veszélyben, így megszerezte a nap első magyar kenus érmét.

FÖLÉNYES MAGYAR SIKER U23 NŐI C-1 500 MÉTEREN, HORÁNYI DÓRA EURÓPA-BAJNOK!

Már a csütörtöki előfutamok során látszott, hogy jó formában van az UTE kiválósága és a vasárnapi fináléban is ellenállhatatlan volt. Dóri már a rajt után az élre állt és hamar nagy előnyt dolgozott ki. Féltávnál egy hajóval volt a mezőny előtt és ezt követően sem volt senkinek valós esélye befogni őt. Nagyszerű sikere ellenére Dóri számára még nem ért véget a pozsonyi Eb, délután kétszáz egyesben, szintén éremesélyesként száll majd vízre.

„Nagyon meglepett, hogy ötszázon indulhattam az Eb-n, nem készültem erre a számra. A válogatón erős szembeszélben tudtam nyerni és most, amikor reggel láttam itt ezt az erős hátszelet és a nagy hullámokat, úgy voltam vele, hogy bármi jöhet, ezt most meg kell oldani. Edzettünk eleget rossz vízen, belementünk egészen a rossz érzésekig, szóval úgy gondoltam, hogy minél rosszabbak a körülmények, nekem annál jobb lesz. Sikerült megoldani különösebb malőrök nélkül. Kemény verseny volt, meglep az eredmény, de nagyon boldog vagyok.” – mondta a győztes.

Érdekesség ezt a számot tavaly Dóri klubtársa, Opavszky Réka nyerte.

MÉSZÁROS ANNA NAGY CSATÁBAN GYŐZÖTT IFJÚSÁGI K-1 500 MÉTEREN!

Annak ellenére, hogy az először indulhatott Európa-bajnoki döntőben, nem lehet azt mondani, hogy megszeppent volna Mészáros Anna. Az UTE versenyzője mindenki közül a legjobban kapta el az indulást és rögtön az élre állt. Egyedül a spanyol Yaiza Novo tartotta vele a lépést, ő azonban a táv második felében nagy csatára késztette versenyzőnket. A két hajó fej-fej mellett haladt, az utolsó métereken azonban Anna volt az, aki nagyobb erőket tudott mozgósítani, végül három tizedmásodperces előnnyel szerezte meg élete Európa-bajnoki aranyérmét.

„Nagyon sokat készültem és úgy gondoltam, hogy ha kijön a forma, akkor jó lesz. A hátszelet annyira nem szeretem, ezért ez kicsit megijesztett. Csak magamra koncentráltam és szerencsére jól jött ki minden. Bíztam benne, hogy meg tudom nyerni, de el sem tudtam képzelni, hogy ez ilyen jó érzés.” – árulta el gondolatait az UTE újdonsült ifjúsági Európa-bajnoka, aki délután a négyesben is versenyez még.

UJFALVI LAURA IZGALMAS BEFUTÓ UTÁN BRONZÉRMES U23 NŐI K-1 500 MÉTEREN

Talán a délelőtt legizgalmasabb futamát láthattuk az U23-as női kajakosok ötszáz méteres fináléjában. Öt versenyző is reális esélyekkel hajtott az érmekért, köztük az ötös pályán Ujfalvi Laura. A KKNKKA sportolója féltávnál a második helyen haladt, de az első öt között már ekkor is minimális volt a különbség. A hajrában a brit Kristina Armstrong nyújtotta a legerősebb teljesítményt, ami a győzelmet jelentette számára. Laura a cseh Barbora Betlachovával csatázott a második helyért, végül vetélytársának picivel jobban jött ki a vége.

ÚJABB MAGYAR ÉREM OLIMPIAI SZÁMBAN, AVAR TAMÁS ÉS JUHÁSZ MÁTÉ MÁSODIK LETT IFJÚSÁGI K-2 500 MÉTEREN

A szerb, magyar és a török hajók kiélezett csatáját hozta ez a döntő. Az Avar Tamás, Juhász Máté kettős jól kapta el a rajtot, a két vetélytárs között haladva féltávnál valamivel még ők vezettek. Az utolsó kétszáz méteren megindították a hajót, de ugyanígy tettek a szerbek is, akiknek végül sikerült becsúsznia a mieink elé. Avarék így is szenzációs versenyt vívtak, minden dicséretet megérdemelnek és készülhetnek a délutáni négyesre.

A VÉGE HIÁNYZOTT A KURCZINA MÁTÉ, MITROPOULOS ILIÁSZ PÁROSNAK, EZÜST IFJÚSÁGI C-2 500 MÉTEREN

Pedig a magyar páros szenzációsan jött ki a rajtból, erre szokták azt mondani, hogy állva hagyták a mezőnyt. Szépen fokozatosan húztak el a többiektől, féltávnál egy hajóval vezettek. Úgy tűnt, hogy újabb aranynak örülhetünk, azonban az ukránok másképp gondolták: a Yaroslav Verbliud, Vitalij Prystai kettős az utolsó 150 méteren óriási hajrába kezdett, amit Kurczináék már sajnos nem tudtak lereagálni, de így is minden dicséretet megérdemelnek!

„Nem vagyunk elégedetlenek, igaz teljesen elégedettek se. Nem volt messze az első hely, de azt hiszem nem panaszkodhatunk. – mondta Mitropoulos Iliász.

„A hullámok miatt többször is kidőltem jobbra, ami a sebeségből rendesen elvett és emiatt is jobban elfáradtunk a végére. Építőjellegű ez az eredmény, de azon leszünk, hogy a világbajnokságon már mi nyerjünk.” – tette hozzá Kurczina Máté.

ÚJABB ELKÉPESZTŐ HAJRÁ, HARMADIK A MOLNÁR CSANÁD, JUHÁSZ ISTVÁN PÁROS U23 C-2 500 MÉTEREN

Ez tényleg az utolsó pár méteren lett meg! A táv első felében még csak a középmezőnyben haladt a korábbi ifi világbajnok magyar egység, miközben a spanyol, lengyel, francia hármas kiemelkedett a mezőnyből. Molnárék a negyedik helyen kezdték meg a második 250 métert, nagyjából fél hajóra a vezető triótól. Az utolsó száz méteren a mieink mellett haladó franciák látványosan fáradni kezdtek, ezzel szemben a magyar hajó egyre erőteljesebb húzásokkal jött előre, aminek meglett az eredménye: sikerült a bronzérmes pozícióba berúgni a hajót. Ebből a végjátékból a jövőre nézve is lehet erőt meríteni!

„Bíztunk a finisben, éreztük, hogy meglehet, de egy elég zaklatott pályán vagyunk túl, a szívünk vitt be a célba.” – fogalmazott Molnár Csanád.

„Ezek a szélviszonyok kemények voltak, nagyon küzdöttünk végig Néha kellett kormányozni, mert húzott jobbra-balra a hajó, az utolsó kétszáz méteren is elmentünk talán jobbra, Csanádban volt még, én is rákapcsoltam és szerencsére meglett a dobogó.” – avatott be a részletekbe Juhász István.

ZÁRÁSKÉNT EGY NEGYEDIK HELY U23 K-2 500 MÉTEREN A TAMÁSI ZSOMBOR, KELLER GERGŐ PÁROSTÓL

Erős kezdést produkált az előfutamban is remeklő Tamási, Keller páros, a 250-es mérőpontnál még az első helyen haladtak. Sajnos a folytatás már nem sikerült ilyen jól, a cseh, a lengyel és a francia egység is bekúszott a mieink elé, akik hiába próbálkoztak, nem tudtak már újítani, épphogy lecsúszva dobogóról, a negyedik helyen fejezték be a finálét.

Magyarország összesítésben 4 arany-, 7 ezüst- és 4 bronzéremmel vezeti az éremtáblázatot. A kontinensviadal délután zömében sprintszámok, valamint kajak négyesek ötszáz méteres döntőivel zárul.