Mégse

A törzs stabilizálása

A helyes bemelegítésről és nyújtásról szóló sorozatunkat ezúttal a törzs stabilizációs és aktivációs gyakorlatival folytatjuk. A kajak-kenu sportban a stabilizációs gyakorlatok beépítése a bemelegítésbe már gyerekkorban is fontos, mert ezek hatékonyabbá teszik a helyes erőátvitelt, és megelőzhetik a túlterhelésből adódó derékfájdalmakat.

Hír

A stabilitás nem más, mint a gerinc neutrális (semleges) helyzetének megőrzése és a medence neutrális helyzetének biztosítása erőkifejtés közben. 

A stabilizációs gyakorlatokat három nagy csoportra oszthatjuk aszerint, hogy milyen mozgássíkban kell ellenállniuk a törzsre ható erőnek. 

– Anti-extenziós gyakorlatok, amelyek célja, hogy ellenálljunk a medence előrebillenésének és így megakadályozzuk az ágyéki gerinc szakaszon fellépő fokozott feszítést.

– Anti-rotációs gyakorlatok. Cél, hogy ellenálljunk aszimmetrikus erőhatás közben a gerinc csavarodásának.

– Anti-flexiós gyakorlatok segítenek abban, hogy megakadályozzuk terhelés hatására a gerinc oldalra haladását.

A törzsstabilitás fejlesztésének mindhárom irányban érvényesülnie kell. A gyakorlatokat egyénre kell szabni és csak addig érdemes végeztetni, amíg a sportoló kivitelezési technikája helyes. Érdemes a versenyzőket párokba osztani, így tudják egymást ellenőrizni. Nem életszerű, hogy  az edző – nagyobb létszám esetén – mindenkire oda tudjon figyelni. 

A kisfilmben szereplő gyakorlatokat ezúttal is Németi Norbert sportfizioterapeuta, a Magyar Kajak-Kenu Szövetség (MKKSZ) rehabilitációs trénere állította össze.