Kopasz Bálint megcélozhatja az olimpiai címvédést, Csipes Tamara triplázott

A II. Felnőtt, U23, Para Kajak-Kenu és SUP Válogató pénteki versenynapján négy olimpiai számban rendeztek döntőt, kettőben pedig szétlövést tartottak. Férfi K-1 1000 méteren Kopasz Bálint ezúttal fölényesen nyert és ezzel bebiztosította helyét Párizsban. Adolf Balázs győzelméhez sem férhetett kétség férfi C-1 1000 méteren, így a páros után egyesben is ötkarikás indulónak mondhatja magát. Női K-2 500 méteren a Gazsó Dorka, Csipes Tamara kettes lett az aranyérmes, míg női négyesben végül egyetlen indulóként a Pupp Noémi, Csipes Tamara, Fojt Sára, Gazsó Dorka kvartett teljesítette a távot. Férfi K-2 500 és női C-2 500 méteren is szétlövést rendeztek, előbbit a Nádas Bence, Tótka Sándor egység, utóbbit a Kiss Ágnes, Nagy Bianka duó nyerte.

Beköszöntött a nyár a Maty-éren is, az idei szezon második válogatóversenyén nem csak egymással, hanem a hatalmas hőséggel is meg kellett küzdeni a rajthoz álló versenyzőknek. A férfi C-1 1000 méter előfutamaival indult nap, majd a két órával későbbi fináléban Adolf Balázs fölényes győzelmet aratott. Az FTC kenusával a hatos pályán evező Fejes Dániel próbálta meg sokáig tartani a tempót, azonban gyakorlatilag már féltávnál biztos volt, hogy az első válogató után, ezt is behúzza a négyszeres világbajnok. A második helyen végül Fejes ért be, míg a bronzérmet Kollár Kristóf szerezte meg. Balázs ezzel a győzelmével arra is jogosult, hogy olimpián két számban is rajthoz álljon, miután tegnap Hajdu Jonatánnal C-2 500 méteren is az élen zárt.

„Még nem szoktam hozzá a nagy meleghez, most is nyűglődtem egy kicsit. Azt hittem, hogy nyugtatni fog az érzés, hogy kint vagyok az olimpián, de azért stresszeltem a futam előtt. - mondta a parton Adolf. - Az Eb-n is szeretnék jó tapasztalatokat gyűjteni. Aztán egy hét pihenő, majd egy kőkemény újraalapozás és irány az olimpia, ahol szeretnék jó eredményt elérni.”

A K-1 1000 méter döntőjében a lebonyolítás miatt csak három versenyző jutott be a délelőtti középfutamból; a szám olimpiai címvédője, Kopasz Bálint, az olimpiai ezüstérmes Varga Ádám, valamint a május elején Szolnokon ebben a számban diadalmaskodó Szántói-Szabó Tamás. Kopasz Bálint már a reggeli középfutamban is nagyon meggyőző volt, és a döntőben sem tudta egyik vetélytársa sem megnehezíteni a dolgát. Varga Ádám jó rajtja után a győri kajakos hamar átvette a vezetést és már a táv felénél nagy előnybe került. A folytatásban sem változott az állás, az olimpiai címvédő ismét igazolta remek formáját és az Eb mellett már készülhet a párizsi olimpiára is.

"Rendkívül meleg van, Tokióban is hasonló volt, de felkészültem rá, figyeltem a sópótlásra, a dietetikusom pedig fantasztikus étrendet készített, ennek is éreztem a jótékony hatását. Úgy érzem, a vk-hoz képest egy kicsit fejlődtem, szeretném tartani ezt a formát a jövő heti Eb-re, ami nem lesz könnyű. Az edzőm-anyukám, Demeter Irén is fantasztikus munkát végez, úgyhogy majd felkészít." - nyilatkozott Kopasz.

Csipes Tamara a második és a harmadik aranyérmét is megszerezte a válogató pénteki napján. Miután csütörtökön űridővel nyert egyesben, pénteken párosban klubtársával, Gazsó Dorkával állt előbb rajthoz. A délelőtti előfutamokból hat egység jutott a döntőbe, a mezőnyből a Honvéd kettese mellett a Pupp Noémi, Fojt Sára, valamint a Lucz Anna, Hadvina Dóra páros emelkedett ki. Csipesék semmit sem bíztak a véletlenre, a fináléban már a rajt után az élre álltak, győzelmük pedig egy pillanatig sem forgott veszélyben.

"Az elmúlt két hét elég hullámvölgyes volt és igazából még csak most dolgozom fel a tegnapot. Éreztem, hogy nagyon jó formában vagyok, de nem tudtam, hogy ez vajon kijön-e, mennyire tudok majd fejben odakoncentrálni. - értékelt az M4 Sportnak Csipes Tamara, aki csütörtökön minden idők legjobb időeredményét produkálta K-1 500-on. - Még mindig meg tudom lepni magamat és igazából ennek örülök a legjobban, nem is feltétlenül az időeredménynek. Hogy van bennem annyi akarat még, hogy mindegy, mi történik körülöttem, én odaállok és megcsinálom. Ezt szeretném tovább vinni Párizsig."

A kétszeres olimpiai bajnok hozzátette: párosban az előfutam nem sikerült jól, de aztán a döntő már "tök jó volt".

"És úgy gondolom, hogy még ennél is több van bennünk" - fogalmazott.

Nagy csatát vívott a második helyért a Lucz, Hadvina és a Pupp, Fojt páros, a hajrája végül utóbbi egységnek volt erősebb.

A kétszeres olimpiai bajnok Csipes Tamarának ezt követően négyesben is jelenése volt. Az előrehozott futamban az előzetes rajtlistához képest végül csak a Pupp Noémi, Csipes Tamara, Fojt Sára, Gazsó Dorka kvartett jelent meg a startnál, akiknek így lényegében csak le kellett evezniük a távot.

Mivel férfi K-2 és női C-2 500 méteren is különböző egységek nyerték a két válogatót, ezért ezekben a számokban pénteken szétlövésre került sor. Előbb a férfi kajak párosok csúsztak ki, az első válogatót Szolnokon a Kurucz Levente, Opavszky Márk páros nyerte meg, Szegeden viszont a Nádas Bence, Tótka Sándor duónak sikerült felülkerekedni. A mostani verseny is óriási küzdelmet hozott, de a szélcsendben a rutinosabb Nádasék ezúttal nem adtak előnyt fiatal kihívóiknak és végül ismét ők nyertek - 35 századmásodperccel. A célba érkezve Nádas hatalmas csatakiáltást hallatott és lapátját a levegőbe emelve ünnepelt.

"Mélyről jöttünk, a versenyek osztották nekünk a pofonokat a válogatóval, majd a világkupával, úgyhogy mentálisan össze kellett kapnunk magunkat. A szerdai siker óriási önbizalmat adott és most felszabadultan szálltunk vízre, tudtuk élvezni a pályát." - mondta az MTI-nek Nádas, kiemelve, hogy ezúttal nem volt szembeszél, így sokkal jobb pályát tudtak menni, mint szerdán. Az olimpiával kapcsolatban a Tokióban 200 egyesben aranyérmes Tótka úgy fogalmazott: az Eb után kapnak egy hét pihenőt, majd következhet a felkészülés.

Ennél simábban alakult a női kenu kettesek mindent eldöntő futama, amelyet a Kiss Ágnes, Nagy Bianka páros nyert meg a Bragato Giada, Benkucs Kíra kettős előtt. Mindkét duó nagy lendülettel kezdte a pénteki versenyt, de aztán a szegediként hazai pályán versenyző Kissék féltáv után leszakították riválisukat és végül magabiztos győzelmet arattak.

„Hihetetlen ez az egész. Mindketten nagyon mélyről indultunk és most két nap alatt nagyon felgyorsultak az események. Még fel sem fogtuk igazán. Küzdős volt nagyon." - nyilatkozott Nagy Bianka.

Ezzel egyébként az is eldőlt, hogy női C-1 200 méteren nincs szükség szétlövésre, Takács Kincső és Kiss Ágnes is rajthoz állhat ebben a számban Párizsban.

Pénteken para szakágban is megtartották az első idei válogatót (a második majd a szegedi Európa-bajnokság lesz). Boldizsár Dalma a női VL2 200 méteren, Molnárné Tóth Julianna női VL3 200 méteren győzött. Férfi VL2 200 méteren Suba Róbert és Juhász Tamás csatájából előbbi jött ki győztesen.

Suba ezt követően délután férfi KL-1 200 méteren is aranyérmes lett, ami azért is meglepetés, mert a mezőnyben ott volt a szám paralimpiai bajnoka, Kiss Péter Pál is, aki azonban csak a harmadik helyen végzett.

„Mind a két számban készültünk, de főképp a kenura koncentráltunk. Egy picit meg is lepett Petinek a teljesítménye, de kenuban lényegesebben többet edzettünk. Beleadtam mindent, bár úgy érzem, hogy még van bennem több is, nem tudtam magam kievezni. A második válogatón, ami az Európa-bajnokság lesz, majd próbálom pótolni” – értékelte válogatóról a két aranyéremmel távozó Suba Róbert.

Kiss Tibor KL2 200 méteren, míg Dancs Gergő KL3 200 méteren tudott diadalmaskodni, ők egyedüli indulók voltak a számaikban.

Kenus versenye után kajakban is szintén rajthoz állt Boldizsár Dalma, akinek Varga Katalinnal kellett megmérkőznie KL2 200 méteren. Kettejük küzdelméből végül a paralimpiai bronzérmesünk került ki győztesként.

„Nagyon fáradtan érkeztem ide, kicsit hétvége érzésem volt. Megint sok mindent változtattunk a hajóban, új lapáttal is evezek. Mondhatni egy első felvonásos időmérés volt. Elfáradtam a végére, de ez most egy teljesen elfogadható pálya volt” – emelte ki az idei szegedi világbajnokságon ezüstérmet szerző Varga Kata.

Női KL3-ban a paralimpiai kvótaszerző Molnár Nikoletta győzött.

Az U23 női kenus mezőnynek is pénteken volt jelenése Szegeden, hiszen C-1 500 méteren két előfutam után összesen kilenc egység jutott döntőbe. Az Újpesti Torna Egylet versenyzői vették legjobban a rajtot, Opavszky Réka diktálta a tempót, őt szorosan követte Csorba Zsófia. A táv második felében folyamatosan zárkózott fel a hetes pályán haladó Horányi Dóra. Az utolsó métereken már szinte fej-fej mellett haladt Horányi és Opavszky azonban a berúgás végül az előbbinek sikerült jobban, mindössze négy századmásodperccel előzte meg klubtársát. Harmadik helyre a szintén az UTE-t képviselő Csorba Zsófia állhatott fel.

„Egy nagyon szoros futam volt, de erre számítottam is mivel Rékával és Zsófival együtt edzünk. Nekem nagy mumusom az ötszáz, mert évek óta a kétszázra készülök. Sokan azt hitték, hogy nem fogom végig bírni és most az volt a célom ezzel a futammal, hogy megmutassam, bírom ezt a távot is. Most már vagyok olyan edzettségi állapotban, hogy meg tudtam csinálni. Sokáig éreztem azt az egy év kihagyást, ami a sérülésem miatt volt, de azt érzem, hogy visszatértem!” – értékelte a döntő győztese, Horányi Dóra.

A válogató harmadik napjának legutolsó versenyszáma a férfi U23-as C-2 1000 méter volt. A Holt-Tiszán győztes Molnár Csanád, Juhász István duóból csak az előbbi állt rajthoz, az MVM Szegedi VSE sportolója most Szarka Krisztiánnal térdelt össze. Az első válogatóverseny második helyezettje, a Fodor Nicholas, Hodován Dávid kettesnek nyílt a legnagyobb lehetősége a győzelemre, akik meg is ragadták az alkalmat és hamar a mezőny élére álltak. Habár előnyük biztosnak tűnt, folyamatosan zárkózott fel a Lugosi Gergely, Uhrin Dávid kettős. A döntő utolsó méterei izgalmasra sikeredtek, de a Fodor-Hodován duó ért elsőként a célba. A harmadik helyet a Buday Domonkos, Soltész Péter egység szerezte meg.

„A végeredmény alapján azt mondhatom, hogy a döntő úgy sikerült, ahogy azt elterveztük. Szerintem nyolcvan százalékban a pályát is meg tudtuk valósítani. Az elején kellett idő, hogy elinduljon a hajó, de egyre tudtuk fokozni az iramot és az előnyünk egészen a végéig kitartott” – fogalmazott Hodován Dávid.

„A táv legvégén éreztem, hogy a Lugosi Gergely, Uhrin Dávid egység nagyon közel került hozzánk. Szerencsére volt akkora előnyünk, hogy ki tudtunk tartani a legvégéig, sőt némiképp meg is tudtunk még újulni” – zárta gondolatait Fodor Nicholas.