Mégse

Lakatos és Sólyom aranya nyitotta a győri vb-t

Két arany-, három ezüst- és egy bronzérmet hozott a péntek délelőtti program a győri maraton világbajnokságon a magyar csapatnak. A programban most debütáló női kenuban Lakatos Zsanett óriási fölénnyel nyert Takács Kincső előtt, míg az ifjúsági kajakos mezőnyben rajtoló Sólyom Dóra a hajrában győzte le honfitársát, Pető Réka Dominikát.

Hír

A csütörtök esti magyar csapatértekezleten, amelyen az összes edző és versenyző megkapta az információkat és az eligazítást a pénteki rajthoz, szót kért Csabai Edvin szakmai igazgató is. A sportág legeredményesebb versenyzője, a 17-szeres világbajnok kenus egy-két ösztönző szó mellett ezt mondta a versenyzőknek.

„Remélem, azzal mindenki tisztában van, hogy feladott verseny nincs. És nem csak a kiállás számít feladott versenynek.”

Így, ilyen legenda szavaival nekiindulni egy világbajnokságnak pedig több mint ösztönző. A szakmai igazgató szavai át is hatották a délelőtti program első blokkját, amelyben az először vízre szálló női ifjúsági kajakosok mellett, a maratoni programban debütáló felnőtt és ifjúsági kenusok mérettethették meg magukat.

A kajakos lányok reggeli rajtja több mint imponáló volt, Sólyom Dóra és Pető Réka Dominika pillanatok alatt maga mögött tudta a mezőnyt, mindössze a dánok Európa-bajnoka, Cathrine Rask tudta a mieinkkel tartani a lépést. A táv felénél azonban őt is sikerült „ledobni” magukról a magyar lányoknak, akik fej-fej melletti küzdelmet folytattak: Pető a futószakaszokon kovácsolt magának némi előnyt, Sólyom pedig a vízen ledolgozta azt. A hajrát is Makrai Csaba tanítványa, Sólyom bírta jobban, aki egy hajóval győzte le a hatalmas szurkolótábort maga mögött tudó győri Pető Rékát. És hogy mi volt a lányok taktikája?

„Igazából nem volt taktika, a maraton olykor annyira változatos tud lenni, hogy nem lehet előre tervezni. Nagyon örülök, mert második maratoni világbajnoki aranyérmemet nyertem, és fantasztikus volt a tavalyi szegedi utánpótlás világbajnokság után ismét hazai közönség előtt szerepelni” – mondta Sólyom Dóra.

„Jól ment a futás, sokat gyakoroltam ezt a világbajnokság előtt, mert az Európa-bajnokságon ezen csúsztam el, no és azon, hogy az első másfél kört bután végigvezettem. Most igyekeztem tartalékolni, ugyanakkor maximálisan megélni ezt a versenyt. Az elmúlt napokban nagyon izgultam, alig aludtam, de most rendkívül boldog vagyok, mert tényleg a legtöbbet hoztam ki magamból” – tette hozzá Pető Réka.

Az ifjúsági kenusok mezőnyében az ukrán Ljudmilla Babak szerezte meg a győzelmet, mögötte azonban kettős magyar siker született: az első világbajnokságán szereplő Bónyai Regina ezüst-, Bragato Giada bronzérmes lett Győrben.

„Számítottam arra, hogy az ukrán lány jó lesz, de hogy ennyire, azt nem gondoltam volna. Próbáltam rá lépésről-lépésre felzárkózni, de ez nem jött össze. Mindent kiadtam magamból, így elégedett vagyok ezzel az ezüstéremmel, pláne úgy, hogy ez életem első maratoni világbajnoksága” – mondta Bónyai Regina.

Női kenuban várható volt, hogy a győriek két kiválósága, Lakatos Zsanett és Takács Kincső csatázik majd az elsőségért, ám míg a szakemberek nagy finist jósoltak, Lakatos gyorsan pontot tett a verseny végére.

„Nem gondoltam volna, hogy ilyen hamar eldől közöttünk a csata. Az első körben Kincső és én is kaptam egy tizenöt másodperces büntetést, mert a célvonalon haladtunk át, nem a bóját kikerülve. Ez a büntetés eléggé megijesztett, és nem tudtam milyen erős a tempónk, így próbáltam jobban megnyomni. A második futószakasz előtt nekem jobban jött ki a lépés, el tudtam lépni Kincsőtől, és onnantól kezdve már csak a saját tempómra figyeltem. Azt nem mondom, hogy nem fáradtam el, az utolsó beszállások már kifejezetten fájtak.” – mondta Lakatos Zsanett.

„Kihoztam magamból, amit tudok, ma ennyire tellett – tette hozzá Takács Kincső, aki 2 hét múlva férjhez megy egy exkenushoz, Devecseri Ádámhoz. – Nyilván én is szerettem volna, ha a végén döntünk az aranyról, de Zsani iramai most kifejezetten fájtak nekem, így elégedett vagyok ezzel az ezüstéremmel is.”

Teljes galéria megtekintése

Kemények, mint a katonák

Péntektől november 30-ig az olaszországi Sabaudiában készül a Párizs-keret. Nyerges Attila vezetőedző szerint nagyon jól dolgoznak a fiatal tehetségek, ezért egy római kiruccanással is meglepi őket.

Hír

A Magyar Kajak-Kenu Szövetség a Tokió-keret mellett létrehozott egy úgynevezett Párizs-keretet is. Ez a csoport olyan versenyzőkből, akik az elmúlt években ifi és U23-as versenyeken már mutattak jó eredményeket, és esélyesek lehetnek arra, hogy akár ebben az olimpiai ciklusban is, de elsősorban a Tokiót követő négy évben ott legyenek a világ élmezőnyében.

A férfi kajakos csapat október 15-én kezdte meg az első közös edzőtábort Szolnokon a szarvasi sikeredző, Nyerges Attila vezetésével, aki a tervek szerint minden hónapban két-három hetes edzőtáborban irányítja majd a felkészülést a legtehetségesebb fiataloknak. Most két hetet Sabaudiában készül a keret, amelyet ezúttal 11 ember alkot: Solti László, Noé Zsombor, Erdőssy Csaba, Erős Patrik, Béke Kornél, Kós Benedek, Németh Viktor, Koleszár, Gecső Máté, Varga Dominik és Kammerer Zoltán, utóbbi egyfajta mentorként is segíti a tehetségek munkáját.

„Voltak, akik a tanulmányaik miatt nem tudtak eljönni, egyébként pedig a keretet főleg az alapján állítottam össze, hogy a szolnoki edzőtáborban hogyan dolgoztak a srácok. Nagy különbség egyébként nem volt közöttük – kezdte Nyerges Attila, aki a szolnoki első hét után még úgy fogalmazott, hogy az egy ismerkedős hét volt. – Már van mintegy két hét ismeretségünk, kölcsönösen megismertük a másiknak azt az oldalát, amely ehhez a munkához elengedhetetlen. Egy kicsit talán lazábbak a srácok, nincs akkor feszültség az edzéseken, már tudjuk, hogy mit várunk el egymástól.”

A szakember elmondta, hogy tudják magukat tartani ahhoz az ütemtervhez, amelyet felépített. „Tökéletes időben érkeztünk ki pénteken, kellemes meleg fogadott bennünket, ez tartott egészen a mai napig – mesélte hétfőn este Nyerges. – Délután megérkezett az eső, amivel számoltunk is, kicsit csúszott a vízreszállásunk, ezért estébe nyúló evezésünk volt. A sötét, a szél és az eső nagyon megnehezítette a versenyzők dolgát. Hallottam is, hogy az edzés után az öltözőben arról beszéltek, hogy

keményebbek voltak, mint a katonák.

Most pár napig még esőt mondanak, de azért megpróbálunk minél többet vízen lenni, naponta kétszer, és mellette a kiegészítő edzéseket végezni.”

Sötétben ért véget a hétfői edzés

Egy kis pihenésre is jut azért idő, Nyerges Attila a hét közepén egyik nap csak egy kondiedzést iktat be, egyébként pedig egy római kirándulás vár a fiúkra.

Decemberben várhatóan egy rövidebb tábor vár rájuk, egy ötnapos futótábor szerepel a közös programban Mátraházán.

Változnak a válogatási elvek a szegedi vb-re

A Magyar Kajak-Kenu Szövetség elnöksége elfogadta a jövő évi felkészülési programot, amelyben van néhány változás az elmúlt évhez képest – például a férfi kajak négyes válogatási elvében is, de a női páros és négyes vb-hajóban sem lehet átfedés a maximális olimpiai kvótaszerzés érdekében.

Hír

A 2019-es évben négy nagy világversenyen bizonyíthatnak majd felnőtt versenyzőink: a gyorsasági világbajnokságon, az Európa Játékokon, valamint a két világkupán. A világbajnokság után az olimpiai csapat részt vesz még Tokióban az előolimpián is. A hazai rendezésű szegedi kvalifikációs világbajnokságon egyértelmű cél a maximális kvótaszerzésre való törekvés minden szakágban. Akiknek nem sikerült kvótát szerezniü Szegeden, azok számára a kontinentális pótkvalifikációs versenyen (május 21-22., Poznan) és a második világkupán (május 29. – június 1., Duisburg) van még lehetőség pótlólagos kvótaszerzésre.

A tokiói olimpia kajak-kenu versenyeire egy nemzet maximum 18 kvótát szerezhet (női kajak: 6, férfi kajak: 6, női kenu: 3, férfi kenu: 3). A magyar versenyzők számára pótkvalifikációra csak az egyes és páros versenyszámokban van lehetőség. A legmagasabb kvótaszámot adó kajak négyes versenyszámokban kizárólag a világbajnokságon lehet kvótát szerezni.

„A férfi kajak négyes összetételét ugyanúgy, mint eddig, kardinálisan meg fogja határozni a 200 és 400 egyesben, valamint az 500 párosban elért eredmény – kezdte Hüttner Csaba szövetségi kapitány. – Az egyéni teljesítmény kontrollja és a csapathajós alkalmasság miatt K-1 400 méteren és K-2 500 méteren kötelező az indulás annak, aki részt akar venni az 500 méteres négyes válogatásában. Az első válogató eredményei alapján, az edzőkkel való egyeztetés után összeállítok egy egységet, amely

a második válogatón kihívható.

A K-4 500 méteres válogatóra csak olyan versenyző állhat oda, aki a K-1 400 méteres versenyszámban a döntőben szerepelt, illetve K-2 500 méteren 1-6., K-1 200 méteren 1-4. helyezést ért el.”

A 200 méteres versenyszámokban lehetséges a duplázás a világbajnokságon, kimagasló teljesítmény esetén, erre a szövetségi kapitány tehet javaslatot az időrend függvényében.

Hüttner Csaba a női kajakosok válogatási elvéről elmondta, hogy a négyes és páros 500 méteres versenytávján induló egység összeállításában nem lehet átfedés, tehát hat különböző versenyzőnek kell a két hajóba ülnie, hogy megszerezzük a hat olimpiai kvótát Szegeden. Az egységek összetételéről a szövetségi kapitány dönt a K-1 500 és K-2 500 méteres eredmények, és a csapathajós alkalmasság alapján. A K-4 500 méteres versenyszámra készülő versenyzőknek mindkét válogatón kötelező az indulás K-1 500 méteren.

A férfi kenusoknál kizárólag a két olimpiai számban (C-1 1000, C-2 1000) lesz válogató, így az ott elért eredmények alapján lehet bekerülni a vb-keretbe, nem olimpiai számokban nem rendeznek válogatót.

Az utánpótlásban is változott a felkészülési program, a legfőbb eltérés az elmúlt évhez képest, hogy egy helyett két válogatót rendeznek

„Az első, május 10-ei verseny formabontó lesz, mert olyan számokban, például 2000 méteren is kell majd versenyezniük a fiataloknak, amelyekben eddig nem kellett, viszont a felkészülés menetébe beleillenek – mondta Makrai Csaba utánpótlás szövetségi kapitány.

Célunk, hogy elkerüljük a korai formába hozást,

így nyugodtabban tudnak készülni a versenyzők és az edzők a válogatókra. Ezért hoztuk meg azt a döntést is, hogy az első válogatón még nem rendezünk 200 méteres futamokat, csak a második válogatón, hogy ne kelljen már május végén a rövid távokon csúcsformában rajthoz állni.”

Az idén is két külön csapat indul a világ- és az Európa-bajnokságon. Az ifjúsági és U23-as gyorsasági Eb-n második vonalat szerepeltetünk, így még több fiatal versenyző kaphat lehetőséget a részvételre, míg a vébén a legerősebb csapatunkkal állunk rajthoz. A vb-csapat tagjainak a gyorsasági főversenyek után lesz idejük felkészülni az augusztusi maraton vb-válogatóra, így legjobb csapatunkkal indulhatunk a maraton vb-n is.