Mégse

Kiemelkedő évet zárt az utánpótlás

Fantasztikusan szerepeltek 2018-ban utánpótláskorú kajak-kenusaink, hiszen két világeseményen, a nyári ifjúsági olimpiai játékokon és az ifjúsági világbajnokságon is kitűnő eredményeket értek el. A tavalyi évről és az idei tervekről beszélgetett az Utanpotlassport.hu Makrai Csaba utánpótlás szövetségi kapitánnyal.

Hír

Makrai Csaba egy éve vette át a stafétabotot Dónusz Évától, és irányítása alatt történelmi tettet hajtottak végre versenyzőink a júliusi plovdivi ifjúsági- és U-23-as kajak-kenu világbajnokságon, valamint a Buenos Aires-i nyári ifjúsági olimpián. Utóbbi eseményen két aranyéremmel, egy ezüstéremmel és egy negyedik hellyel tért haza a magyar küldöttség, míg azt megelőző korosztályos világbajnokságon tíz aranyérmet zsebeltek be versenyzőink, kivétel nélkül olimpiai számokban.

Rendessy Eszter nem véletlenül lett az év legjobbja, ifjúsági olimpiai bajnoki címet nyert

Sportolóink tehát kis túlzással mindent megnyertek, amit csak lehetett, így jogosan vetőtik fel a kérdés, miszerint meg lehet-e ismételni 2019-ben is ezt a remek teljesítményt. A kapitány szerint nagyon nehéz lesz, de idén nemcsak az eredményességet tartják szem előtt, hanem azt is, hogy miképpen tudják betölteni azt az űrt, amit idén az U23-as korosztályba átkerülő versenyzők hagynak maguk után.

„Nem lesz könnyű. Nagyon sok tehetség közül válogathatunk, de még egyikük sem tudott ért el eddig kiemelkedő eredményt. Ezért nagyon nehéz megjósolni, hogy például ki fogja átvenni a stafétabotot Kós Benedektől, aki idén már nem az ifjúságiak között versenyez” – mondta a kapitány az Utanpotlassport.hu-nak.

Kós Benedek két aranyat nyert a vb-n

De térjünk még vissza egy rövid ideig a tavalyi évre! A számos kitűnő versenyző és eredmény közül kiemelkednek ifjúsági világbajnokaink, többek között kajak egyesben 200 és 500 méteren induló Gazsó Dóra Alida, kajak kettesben az 500 méteres számban versenyző Biben Karina és Bakó Olga, és nem utolsó sorban a Szellák Szabina, Biben Karina, Gazsó Dóra Alina, Kőhalmi Emese összetételű kajak négyesünk 500 méteren. Külön kell szólnunk az idén Kolonics-díjban részesült Rendessy Eszterről, aki a kajakosok gyorsasági versenyében lett ifjúsági olimpiai bajnok, valamint a világbajnokságon kajak egyesben szerzett első helyet az 500 méteres versenyen. Hogy a fiúkat se hagyjuk ki a felsorolásból, meg kell említenünk Kós Benedek ifjúsági világbajnokot, aki nem mindennapi tettet végrehajtva kajak egyesben 500 és 1000 méteren diadalmaskodott, valamint Kopasz Bálintot is, akit már most a kajak egyes egyik nagy reménységének tartanak a szakemberek az 1000 méteres távon. Bálint versenyszámában ezüstérmet nyert a plovdivi Európa-bajnokságon.

De vajon mi áll a siker hátterében?

„Először is sikerült kialakítanunk egy nagyon jól működő versenyrendszert, amely rendszeres és magas szintű megmérettetési lehetőséget kínál mindenki számára. Szólnunk kell az ambiciózus, lelkiismeretes és képzett szakembergárdánkról is, illetve

az egész országot behálózó rendszerünkről is,

amely az utánpótlás-nevelés folyamatosságáról gondoskodik. Én ezekben látom a siker zálogát” – hangsúlyozta Makrai Csaba.

Makrai Csaba (középen) jó évet zárt a fiatalokkal

A kapitány úgy véli, a tavalyi év sikereit nem csak, hogy felülmúlni, de megismételni sem lesz könnyű. Vélhetően azonban nem kell attól tartanunk, hogy 2019-ben érmek nélkül maradunk a világversenyeken. Reményei szerint a kajakszámokban Rendessy Eszter, Kőhalmi Emese és Szellák Szabina is meg tudja ismételni tavalyi teljesítményét.

Rajtuk kívül kenusaink, a 200 méteren induló Nagy Bianka, az 500 méteren versenyző Molnár Csenge, az általuk alkotott duó 500 méteren, valamint a Gönczöl Laura és Opavszky Réka párosa a 200 méteres és az 500 méteres távon lehet aranyérmek várományosa.

Nagy Bianka és Molnár Csenge már a felnőttek között is letette névjegyét

Szerényebbek a célok a fiúk esetében. A tavalyi vb-ötödik helyezésüket követően ebben az évben dobogóra érhet az Őry Zsombor, Erdélyi Tamás kajak kettős 1000 méteren, valamint kenuban a Besenyei Ádám, Horváth Benedek duó, szintén 1000 méteren.

Nánásiékkal indul a “csapatás”

Az Öreg-Túr folyón, a Felső-Tisza vidékén, valamint a Bodrogzúgban vízitúrázott május közepén Ördög Nóra és Nánási Pál családja. A házaspár utazásairól internetes naplót, vagyis vlogot vezet a youtube-on, az epizódokat több tízezer rajongójuk követi. A vízitúrán forgatott Nánásiék-vlogok "CSAPATUNK" címmel a következő napokban jelennek meg a videómegosztó oldalon.

Hír

Hogy éreztétek magatokat a vízitúrán?

Ördög Nóra: Természetesen szuperül. A világ legkülönbözőbb pontjain jártunk már, de ennél szebb vidékeket talán még nem láttunk. Ráadásul egy vizítúrára nagy társasággal jó menni, erre az útra a gyerekeink mellett velünk tartott a családunk és a barátaink is, és végig nagyon jól éreztük magunkat. Az igaz, hogy kenuzni néha elég melós, mégis nagyon vidáman telt az a néhány nap a vízen.

Nánási Pál: Teljesen igaz, olyan vadregényes vízeken is eveztünk, mintha a dzsungelben, vagy egy madárrezervátumban lettünk volna, elképesztő volt látni a természet érintetlenségét. Valóban az utóbbi időben inkább távolabbi, egzotikus helyeken jártunk, de nagyon szerettünk volna végre itthon is utazós vlogot forgatni. A túrán szép helyeket láttunk, finom borokat ittunk, jókat ettünk, és egy teljesen új aspektusból ismertük meg az országot.

Hogy született a túra ötlete?

Nóra: Bizonyos szempontból régóta kapcsolatban állok a kajak-kenuval. Szegedtől nem messze, Mórahalmon születtem, azon a vidéken pedig egyértelmű, hogy valamennyire mindenki követi a sportágat. Idén is ott leszünk a Maty-éren, az augusztusi világbajnokságon és nagyon fogunk szurkolni a magyaroknak. A vízitúrázást pedig már rég ki szerettük volna próbálni.

Pál: Tőlem sosem álltak távol a vízisportok, miután fiatalabb koromban versenyszerűen eveztem, ráadásul nem én vagyok az egyetlen a családban, aki otthonosan mozog ebben a világban, így adta magát a túra ötlete. A sportág arcait, legnagyobb versenyzőit pedig már többször fotóztam, úgyhogy bőven van személyes kötődésem.

Mikorra készülnek el, kinek szólnak a túrán forgatott vlogok?

Pál: Az első rész június 23-án, vasárnap kerül fel a youtube csatornánkra, amelyet már több mint 130 ezer néző követ. Aztán 2-3 naponta tesszük fel a minisorozat újabb részeit, összesen 5-6 epizódot tervezünk. A túra megszervezésében segített a Magyar Kajak-Kenu Szövetség. Velük együtt abban bízunk, hogy a vlogunkkal sokaknak kedvet tudunk csinálni ehhez a műfajhoz, mert vízitúrázni tényleg hatalmas buli. Nekünk meg ez lesz az egyik kedvenc sorozatunk.

Nóra: A követőink pontosan tudják, hogy az utazásaink során kapszulákat is szoktunk elrejteni, ez most sem marad el. A játék lényege, hogy aki megtalálja a kapszulát, annak jár valamilyen nyeremény, vagy velünk kapcsolatos személyes élmény. Nem akarom lelőlni a poént, ezért nem mondom el, hogy ebben a szériában hova rejtettünk kapszulát, de annyit elárulok, hogy azt a helyet szinte csak vízen, kenuval lehet megközelíteni. Egyébként meg  a kapszulától függetlenül mindenkinek javaslom, hogy szedje a sátorfáját, szálljon vízre és túrázon nagyokat a vizeinken, mert Magyaroszág rejtett szépségeit fedezheti így fel.

fotó: Nánási Pál

Magyar éremeső a minszki extrém időben

Az Európa Játékok kajak-kenu versenyhelyszíne csütörtökön délelőtt extrém széllel várta a versenyzőket. Szerencsére ez nem zavarta meg a magyarokat, akik három érmet (két aranyat és egy ezüstöt) is szereztek, mindegyiket olimpiai számban.

Hír

A délelőtti programban komoly éremesélyekkel álltunk rajthoz. Kozák Danuta 500 egyesben alapvetően bármikor, bárhol, bármilyen mezőnyben toronymagas esélyes lenne, most azonban a korábbi betegsége miatt nem érkezett jó állapotban Minszkbe. Az egyre fogyó ereje meg is látszott a döntőben, a hazai pályát kiválóan ismerő, és remek formában lévő fehérorosz Khudzenka nyerte a számot. Igaz, Kozák a végén feljött rá, megelőzni már nem tudta, így a magyart kajakos ezüstérmet nyert.

„Sokkal frissebb voltam, mint tegnap,

nagyobb volt bennem a tettvágy, de sajnos rosszkor indítottam, hamarabb kellett volna. Tudtam, hogy hosszú lesz a pálya, de mégsem volt elég hosszú” – mondta Kozák Danuta.

Ezt követte a férfi kajak négyesek 500-as döntője, amelyben először szerepelt nagy nemzetközi világversenyen ebben az összeállításban a Nádas Bence, Tótka Sándor, Birkás Balázs, Kuli István egység. A magyar kvartett végül a hetedik helyen végzett a rendkívül erős mezőnyben.
Olyan olimpiai szám (C-2 500) következett, amelynek aranyérmét a forma és az elmúlt hetek eredményei alapján szinte verseny nélkül odaadhattunk volna Balla Virágnak és Devecseriné Takács Kincsőnek. Persze az extrém körülmények közbeszólhattak volna, közbe is szóltak, de a komoly szembeszélnek köszönhetően még magabiztosabban nyert a kirobbanó formában lévő magyar páros, megszerezve a magyar csapat második aranyérmét.

„Mondtam Kincsőnek, hogy a szembeszél segíteni fog nekünk, hiszen annyit dolgoztunk, hogy

ha hosszabb a táv, akkor még erősebbek leszünk.

Persze azt azért nem gondoltam, hogy ennyivel fogunk nyerni” – nyilatkozta Balla Virág.

„Jól elkaptuk a rajtot, 300-nál annyira mentünk már, hogy csak azzal foglalkoztunk, hogy ne hibázzunk bele. Az extrém körülmények nekünk kedveztek, azért is tudtunk ennyivel győzni” – mondta Takács Kincső.

Nagy kérdés volt, hogy Kozák és Kárász fáradtsága milyen kihatással lesz a női négyesre. A bivalyerős fehérorosz hajó ki is lőtt a rajtnál, sokáig vezetett, ám a Kárász Anna, Kozák Danuta, Csipes Tamara, Medveczky Erika kvartett egészen fantasztikus hajrát indított, és akkor vezetett, amikor kellett, azaz az utolsó métereken.

Medveczky Erika: „Ilyen szembeszélben a negyedik lyukban szinte semmit nem lehet érzékelni Azt persze várni lehetett, hogy nem rajtolunk majd jól, mert másodszor ültünk csak össze. Tami ötlete volt, hogy indítsunk korábban, mint ahogy korábban megbeszéltük, mert az utazónk és a vége az erősségünk, és hosszú lesz a pálya.

Ez bejött, szóval kösz, Tami!”

Csipes Tamara: “Erikával azt beszéltük, hogy nem úgy érezzük magunkat, mint a válogatón, mert eltelt egy hét, hektikusan tudtunk csak edzeni, sokat kell utazni a pálya és a falu között, de mindenképp be akartuk tolni a harmadik és negyedik lyukban a hajót. Danában és Annában amennyi erő volt, azt beletették, és húztak, ahogy tudtak. Láttuk rajtuk, főleg Danán, hogy fáradt és csalódott, de én bíztam benne, hogy meg tudjuk csinálni, és nem érzékeltettük velük azt, hogy a fehéroroszok legyőzhetnek bennünket.”

Kárász Anna: „Készültünk az indításra, éreztem is, hogy folyamatosan jövünk fel rájuk, és imádkoztam, hogy legyen elég az idő arra, hogy megelőzzük őket. Örülök annak, hogy Tami javaslatára jókor indítottunk.”

Délután a 200-as és az 5000-es döntőkkel zárulnak a kajak-kenu küzdelmek az Európa Játékokon.