Mégse

Elment Székffy Géza

Életének 92. évében elhunyt Székffy Géza mesteredző, aki versenyzőként és hajótervezőként is beírta nevét a magyar kajak-kenu történetébe. 1955-től kezdett edzőként tevékenykedni saját nevelőegyesületében, a Ganzban, majd annak megszűnése után a Dózsában, az MHS-ben illetve ’59-től a Fradiban, ahol egészen a nyolcvanas évek közepéig trénerkedett. Pályafutását 2005-ben zárta le Százhalombattán.

Hír

Az aktivitás a kezdetektől jellemző volt rá. 10 évesen már szervezett keretek közt sportolt: tornázott a Ganzban, ahol később inaséveit is kezdte. Az ottani cserkészcsapatban kóstolt bele a vízitúrázás, majd a kajakozás örömeibe, még a háborús évek alatt. 1947-ben már válogatott kajakosként állhatott rajthoz a Bécsben rendezett nemzetközi versenyen, ahol két aranyérmet is a nyakába akasztottak. A külföldön elért sikerek jó óment jelentettek a folytatásra nézve, ám ’48-ban – noha tagja volt az olimpiai válogatott keretnek – még túl fiatalnak tartották ahhoz, hogy kiutazhasson Londonba.

“Azokkal az időkkel kapcsolatban máig bennem maradt egy emlék: az olimpia előtt két héttel a Vasárnapi Sportban megjelent egy írás, mégpedig egy kiemelt vezércikk, aminek az volt a főcíme, hogy: „Úri sport az evezés”. Alatta pedig: „Proli sport a kajak.” Hát, ilyen viszonyok voltak akkor. Sokáig meg is őriztem azt az újságot. Azokból az évekből persze sok nagyszerű emlékem is van. Olyan versenyzőkkel evezhettem együtt, mint Urányi János, Andrássy Gyula, vagy Granek István. Velük négyesben is indulhattam 1949-ben, egy Lengyelországban rendezett versenyen – mesélte egy korábbi interjúban.

Később edzőként számos olyan tanítvány felkészítésében közreműködött, akikből később jeles bajnokok lettek – mint például Hesz Mihály vagy Fehérvári Vince.

A tréneri feladatok mellett a sportág technikai fejlesztésében is részt vett, kezdve attól, hogy még versenyzőként, az akkori sporttársakkal, köztük Granek Istvánnal létrehozták az első, még kezdetleges hazai tanmedencét.

“Sikondán edzőtáboroztunk éppen, és ott alakítottuk át úgy az edzéseinket, hogy

az uszodában egy létrát tettünk keresztbe a medencén és úgy eveztünk a víz tetején,

a létrán ülve.”

Később ebből az ötletből táplálkozva valósult meg a Körcsarnok pincéjében az az első igazi tanmedence, amiben a víz megfelelő áramlása is biztosítva volt és már korszerűnek mondhattuk.

Székffy Géza egyébiránt civil foglalkozását tekintve is a vízhez kötődött, hiszen 1956-ban hajómérnökként szerzett diplomát. Az Óbudai Hajógyár üzemvezetőjeként hatalmas folyami tolóhajók megalkotásán dolgozott, magánemberként pedig több sporthajót is tervezett.

“Hatlaczky Ferenc első füles hajója mellett én is terveztem egy „Kácsa” nevű füles négyes kajakot, ami olyan keskeny volt, mint amilyet most használnak a válogatottak. Az akkori versenyzők – az én nagy bánatomra – nem is tudták megülni, így aztán odaadták a szegedieknek használatra. Terveztem hetes kenut is, aminek a sorsát az pecsételte meg, hogy a négyes kenuk váltak nemzetközileg elfogadottá.”

Az életművet azonban így is kivételes odaadás és kitartó lelkesedés jellemezte. Az 1999-ben mesteredzői címmel elismert szakember jóval nyugdíjazás után is fáradhatatlannak bizonyult: edzői hivatását 2005 végéig folytatta a százhalombattai DESE kötelékén belül, melynek elnöki tisztségét is ellátta.

Gőzerővel a kenus kvótákért!

Elszántan készülnek férfi kenusaink melegvízi edzőtáborokban, hogy minél jobb formába kerüljenek előbb a hazai válogatóra, majd az olimpiai pótkvalifikációs versenyre. Dél-Afrikából Hüttner Csaba szövetségi kapitány adott rövid helyzetjelentést.

Hír

Ami az olimpiai kvótákat illeti, egyedül férfi kenuban nem állunk jól, de a szövetség vezetői, az edzők és a versenyzők mindent megtesznek azért, hogy a megszerezhető három kvótából minél többet begyűjtsünk. Az európai pótkvalifikációs versenyt egyes és páros egységeknek május 6-7. között rendezik meg Racicében, az olimpiai egyes számokban még további egy-egy indulói helyet osztanak ki május 21. és 24. között a II. felnőtt gyorsasági világkupán, Duisburgban.

A pótkvalifikációs viadalra mindkét számban (C-1 1000, C-2 1000 méter) az az egység utazhat, amely április végén itthon megnyeri a szegedi pótkvalifikációs válogatót. Ha Racicében nem jut a versenyzőnknek egyesben férfi kenus kvóta, akkor a duisburgi világkupán (amelynek győztese C-1 1000 méteren szintén olimpiai indulási helyhez juttatja országát) a pótkvalifikációs válogató második helyezettje is rajthoz állhat. Ha a magyarok csak egyesben szereznek indulási helyet, akkor a kvótát szerző versenyző automatikusan készülhet az olimpiára, ha pedig párosban, akkor a pótkvalifikációs válogató első két helyezettje a világkupákon meccselheti le, hogy melyik egység kerüljön az olimpiára utazó csapatba.

A minél jobb és eredményesebb felkészülés érdekében ismét melegvízi edzőtáborban készülnek a legjobbak, Dél-Afrikából Hüttner Csaba korábbi világbajnok kenus, jelenlegi szövetségi kapitány adott kérésünkre helyzetjelentést.

„Oláh Tamás csoportja két hete van itt, Mike Róbert és Korisánszky Dávid alkotja az egyik párost, Sáfrán Mátyás és Bakó Tamás a másikat, ők az elejétől fogva ebben az összeállításban készülnek. Ezen a héten csatlakozott Vajda Attila vezetésével két dunaújvárosi kenus: Hajdu Jonatán és Kiss Balázs. Szintén a héten érkezett meg Fekete Ádám, az ő felkészülését Martinkó Gábor irányítja, akárcsak Lakatos Zsanettét. Kiss Tamás egy másik csoporttal készül, Rendessy Eszterrel és Kárász Annával, méghozzá Samu Andrea vezetésével, ők február 8. óta edzenek itt, Dél-Afrikában.”

A szövetségi kapitány szerint még nem lehet megmondani, hogy ki milyen formában van, hiszen egyelőre a hosszú résztávok, az aerob edzés és a technika megtalálása teszi ki a programot.

„Szerencsére nagyon jó idő van, bár szerdán kicsit nagyobb volt a szél, és korábban egy nagy áradás sok növényt behozott a tóba, de mostanra sikerült ezt kiírtaniuk a helyieknek, így tényleg minden adott a tökéletes felkészüléshez. Ha ezen a héten túlleszünk, utána többet látunk majd, hogy ki milyen állapotban van. A hangárban jelenleg egy páros kenu van, ha minden jól alakul, akkor

a harmadik héten már meg tudjuk nézni a párosokat is”

– mondta Hüttner Csaba.

A szövetségi kapitány abban biztos, hogy a Mike, Korisánszky duó egy bevett páros, őket várhatóan nem fogják szétültetni, de a többieknél lesznek próbálkozások. „Viszont minél előbb egyértelműsíteni kell, hogy ki kivel térdel egy hajóba, az április végi válogató gyorsan eljön, amelynek már komoly tétje lesz” – mondta Hüttner Csaba.

Korisánszky Dávid is pozitív hírekkel jelentkezett Dél-Afrikából, ahol összesen négy hetet tölt el. „Már sikerült vízre szállnom, aminek nagyon örülök, és annak ellenére, hogy rövidebb volt a téli munka,

sikerült eljutnom arra a szintre, amelyben az elmúlt évek során is voltam.

A válogatóra korábbi párommal, Mike Robival készülök, az esélyeinket nagyon pozitívnak látom. Úgy hiszem, május elejére sikerül mindent a helyére tennünk, megcsináljuk, amit elterveztünk, és akkor nem okozhat gondot a kvótaszerzés. Persze, azzal is tisztában vagyok, hogy itthon is nagyon keményen készül mindenki, a kenus mezőny nagyon fontosnak tartja, hogy meglegyenek a hiányzó kvóták” – mondta a Honved.hu-nak Korisánszky Dávid.

Átesett a tűzkeresztségen a Balla, Devecseriné páros

Pályafutása első melegvízi edzőtáborában tökéletes körülmények között készülhetett Montebelóban Balla Virág és Devecseriné Takács Kincső. Női kenu párosunk versenyen is elindult, és már rekordot is evezett annak ellenére, hogy még az alapozás kellős közepén járnak mindketten.

Hír

Balla Virág és Devecseriné Takács Kincső szakított az eddig jól bevált hagyományokkal, és pályafutásuk során először nem itthon készültek, hanem két hétre kiutaztak Portugáliába melegvízi edzőtáborba Szabados Krisztián irányítása alatt.

„Ez az első alkalom, hogy melegvízi edzőtáborban készültünk. Csodálatos környezetben, kiváló szállás és pálya állt rendelkezésünkre – kezdte az edzőtábor értékelését Balla Virág. – Maximálisan el tudtuk végezni az edzőnk által kiírt edzésmunkát, miután az időjárás is kedvező volt végig a két hét alatt. Mielőtt kiutaztunk, volt bennem egy kis félsz, mert hallottuk, hogy nagyon szeles tud lenni az itteni pálya, de szerencsére erre nem volt példa.”

Balla Virág elmondta, hogy akárcsak a többiek, ők is még csak az alapozó időszakban vannak, hosszú evezéseket kondival és futóedzésekkel egészítették ki. „Szerintem már most jó formában vagyunk Kincsővel, voltak hosszabb pályaevezések időre, amiken

sikerült rekordot eveznünk két hét után.

Valamint elindultunk a Nelo Winter Challange nevezetű versenyen, ahol kicsit fel tudtuk eleveníteni, milyen érzés versenyezni. Nagyon jó hangulatban, nagyon sok kilométert tudtunk gyűjteni, és hogy ne legyen túl monoton, résztávos edzésekkel színesítettük a programunkat.”

„Én elsősorban annak örültem, hogy itt melegebb volt, mint otthon – kezdte Devecseriné Takács Kincső az első melegvízi edzőtáborról. – Szerencsére egész télen tudtunk minden héten evezni, de jó érzés volt végre lazán öltözve kenuzni. Nekem kicsit furcsa érzés volt, hogy más nemzetekkel együtt edzőtáborozunk,

az első pár nap inkább versenyhangulatom volt.

Annak ellenére, hogy sokan táboroztak a központban, mindig tudtunk a vízen arra menni, ahol más nem volt. Az apartmanban volt konyha, így meg tudtuk magunknak főzni azokat az ételeket, amelyeket Marics Balázs dietetikus az edzéseink mellé összeállított. Összeségében úgy érzem, ez alatt a két hét alatt elég kilométert gyűjtöttünk ahhoz, hogy jó alapokkal folytassuk otthon a munkát. Jól ki tudtuk használni ezt a két hetet Portugáliában, de már nagyon várom, hogy otthon, a megszokott környezetben készülhessünk.”

Fő céljuk természetesen a C-2 500 méteres olimpiai szám, ám páros edzésük még nem volt. „Amint hazaértünk, szombaton lesz az első páros edzésünk, amit izgatottan várok, mivel megérkezett az új páros kenunk. Elsődleges célunk idén, hogy az olimpiai válogató megnyerjük párosban. Utána két világkupán a másik magyar egység előtt kell végeznünk. Ha ezeket a kitételeket teljesítjük, akkor szerepelhetünk az olimpián” – mondta Balla Virág.

Két legjobb női kenusunk még egy edzőtáborba elvonul a válogató előtt, de ezúttal nem külföldre: március 9. és 21. között otthon, Szolnokon készülnek majd.