Sikerrel vettük a reményfutamokat

Kora délután folytatódott a gyorsasági kajak-kenu versenyek első napja a Vaires-sur-Marne Nautical Stadiumban, méghozzá a reményfutamokkal. Remek hír, hogy mind a négy párosunk sikerrel vette az akadályokat, így a Csipes Tamara, Gazsó Dorka, a Pupp Noémi, Fojt Sára, a Kiss Ágnes, Nagy Bianka, valamint az Adolg Balázs, Hajdu Jonatán alkotta kettesek is folytathatják majd a középfutamokban szereplésüket.

A délelőtti előfutamokból csak az első két helyezettek juthattak egyenes ágon a középfutamba (kivéve a női kajak négyeseket), a többiekre kora délután várt még egy reményfutam is.

Magyar szempontból elsőként a Kiss Ágnes, Nagy Bianka párost figyelhettük női C-2 500 méteren. A lányok az előfutamban a kanadai és spanyol egység mögött harmadik lett, ezúttal a kazah, a chilei és a francia párosokkal kellett megmérkőzniük a továbbjutást érő első három hely valamelyikéért. A rajtot a chilei kettes kapta el a legjobban, Ágiék a második helyre soroltak be az első méterek után. A táv feléhez érve már a magyar hajó vezetett, és bár az utolsó 150 méter megkezdésekor még a franciák is közel voltak a futamgyőzelemhez kétség sem fért. A szegedi duó sikerének köszönhetően készülhet a pénteki középfutamra és remélhetőleg két órával azt követően a fináléra is.

"Úgy gondolom, hogy helyén tudom kezelni a ma történteket. Az első futam nagyon nehezen indult, de azért az tény, hogy mind a ketten újak vagyunk itt az olimpián, és ezt nehéz megoldani, főleg ilyen körülmények között, ami itt van Párizsban. A második futamra még jobban felerősödött a szél, azért kenuban, de úgy, ahogy hallottam, a lányoktól, hogy kajakban is nagyon nehéz kezelni – mondta el az M4-nek Nagy Bianka. - Az elsődleges feladatunk, hogy fejben felkészüljünk arra, hogy ilyen körülmények lesznek, és ezt meg kell oldani. Itt most nem az fog nyerni, aki a leggyorsabb, hanem az, aki a legjobban oldja meg a helyzetet. Én azért tudatosan próbáltam készülni erre a tavalyi előolimpiából kiindulva, ahol ugyanezek voltak a körülmények. Áginak még ezzel meg kell barátkoznia, megszoknia, mert ő aztán nagyon maximalista.”

Nem sokkal utánuk következett az Adolf Balázs, Hajdu Jonatán duó férfi C-2 500 méteren. A srácok az előfutamban negyedikként zártak, a négy egységből álló reményfutamban az első három között kellett végezniük. A rajt után a Peter Kretschmer, Tim Hecker alkotta német egységgel tartották a lépést az élen, mögöttük jött a cseh Fuksa-testvérpár. Heckerék a táv második felében kerültek szemmel látható előnybe, miközben Adolféknak az egyre közeledő Fuksáékra is figyelniük kellett. A továbbjutás egy pillanatig sem forgott veszélyben, sőt a második helyet is sikerült megtartani, így pozitív érzésekkel készülhet Balázs a holnapi ezer egyesre. A páros középfutamait és döntőjét csütörtökön rendezik.

"Valamennyivel jobb volt, mint az előfutam, de még mindig nem voltunk teljesen egyben. Kicsit talán a hullámok is be tudtak zavarni, de mindenképpen egyre jobb volt. Szerintem bízhatunk egy jobb folytatásban – fogalmazott Adolf Balázs az M4 Sport kameráinak, majd a holnapi ezer egyes számára is kitért. - Biztos, hogy ott könnyebb dolgom lesz, hogy már tudom milyen itt versenyezni, már kezdek hozzászokni. Ott is próbálom majd minimalizálni az energia befektetést, hogy tovább jussak. Ezt a két napot túl kell élni, hogy aztán a két döntő napra megőrizzünk egy nagyon jó formát. Hiszek és bízok abban, hogy ott tényleg, ki fog jönni az, ami bennünk van.”

„Nem tudom, hogy mennyire befolyásolt a szél. Nyilván kielemezzük, és megnézzük majd, hogy mi az, ami jó volt, amit őrizzünk meg az emlékezetünkben, hogy ezt kell csinálni, és megnézzük, amit ki kell javítani” – emelte ki Hajdu Jonatán.

A mai programot számunkra női kajak párosaink zárták. A Csipes Tamara, Gazsó Dorka, valamint a Pupp Noémi, Fojt Sára egységeknek ugyanabban a reményfutamba szólt a "jegyük", de ott volt mellettük még többek között az új-zélandi Aimiee Fisher, Lucy Matehaere duó is. A hat hajóból álló futamban a legjobb négyben kellett végezni a középfutamhoz. Csipesék rajtja az előfutamhoz hasonlóan ismét nem sikerült jól a többiekéhez képest, azonban ezt ismét sikerült gyorsan korrigálniuk, és hamar az élre álltak. Féltávnál már három tizeddel a voltak a második franciák előtt, miközben Puppék a negyedik helyen jöttek.

A Honvéd párosa növelte a különbséget a hajrában és magabiztosan nyerték a futamok, de örülhetünk Fojt Sáriéknak is, akik negyedik helyükkel szintén készülhetnek a pénteki folytatásra.

Csipes először a délelőtti négyesről beszélt, amely közvetlenül fináléba jutott:
"A kissé hektikus felkészülés ellenére nagyon jó volt. Előzetesen arról beszéltünk, hogy ha fejben ott vagyunk, és mindenki megcsinálja, amit egyesben tud, akkor magunkat is meglephetjük. Szerintem nagyon jó volt, annak ellenére, hogy a táv felétől úgy éreztem, mintha dőlne a hajó, innentől pedig gyakorlatilag kiszálltam, hagytam hogy a lányok becipeljenek. Azt szeretném elérni, hogy magunkat is meglepjük" - írta meg az MTI.

A párossal kapcsolatban a kétszeres olimpiai bajnok Csipes megjegyezte, az egyetlen mumusa a jobbról érkező oldalszél, ettől kissé összezavarodott, így az előfutam nem sikerült. "Aztán most már inkább hátszél volt, így tudtunk egy technikailag nagyon jó pályát jönni, nem kellett belehalni, ez pedig visszahozott kicsit mentálisan" - utalt a reményfutamra Csipes, aki az Európa-bajnokság után került előre vezérevezősnek. Gazsó így a négyesben és párosban is mögötte ül, technikailag ez volt a természetes megoldás, ami úgy tűnik, működik is - tette hozzá.

Pupp Noémi elmondta, a négyes nagyon jó volt, de szeretnének még csiszolni a folytatásra, és szerinte akár a németeket is meg lehet fogni. "A páros előfutam bosszant, mert pár tizeden múlt a továbbjutás, talán ez a tüske maradt bennünk a reményfutamra, ráadásul reggel nyolc óta itt vagyunk és két óránként éles pályákat jövünk. Háromszor kellett ma végigcsinálni a bemelegítés, verseny, levezetés protokollt, ami elképesztően fárasztó." - fogalmazott.

Fojt Sára arról beszélt, hogy nagyon várta már az olimpiai rajtot:
"Az utóbbi hetekben csak arra vártunk, hogy végre elinduljon az első futamunk. Örülök, hogy így sikerült zárnunk ezt a napot. Holnap azért jó lesz pihenni, de várom a folytatást."