Mégse

Vb, Eb, ORV az idei hazai programban

Egy olimpiai sportág számára az ötkarikás verseny évében nincs fontosabb feladat, mint a magyar színeket képviselő csapat menedzselése, de 2020 korántsem csak Tokióról fog szólni kajak-kenuban. Ha csak a hazai rendezésű nemzetközi versenyeket nézzük, júliusban ismét világbajnokság lesz Szegeden, majd maraton Eb Budapesten, szeptember végén pedig a világ legjobb serdülő versenyzői látogatonak a Maty-érre.

Hír

Az olimpiai menetelésről tegnapi cikkünkben írtunk, a sportág számára a szezon eleje, a júniusi Európa-bajnokságig bezárólag arról szól majd, hogy megtalálja a lehető legerősebb olimpiai csapatot. Ugyanakkor azoknak a gyorsasági versenyzőknek, akik nem kerülnek be a Tokió-keretbe, június közepén egy új szezon kezdődik, a nem olimpiai számok világbajnokságának válogatóversenyén (június 16-18., Szeged).

A Nemzetközi Kajak-Kenu Szövetség (ICF) idén rendezi meg az első nem olimpiai számok világbajnokságát. Az esemény célja, hogy a Tokióról lemaradó topversenyzők számára ne június elején érjen véget a nemzetközi gyorsasági szezon.

A tavalyi szegedi olimpiai kvalifikációs világbajnokság az ICF elnöke, Jose Perurena Lopez szerinte olyan verseny volt, amelynél ebben a sportágban nem lehet jobbat rendezni. Ezért az a döntés született, hogy az új esemény megszervezését 2020. július 10-12. között ismét a Magyar Kajak-Kenu Szövetségre bízzák. Tehát a 2019-ben felújított és kibővített Maty-éri pálya ismét rangos nemzetközi felnőtt kajak-kenu regattát rendezhet.

Két héttel a szegedi verseny után, július 23-26. között az első budapesti nemzetközi versenyét rendezheti meg a magyar kajak-kenu sportág. Csepelen, a ráckevei Duna-ágban Európa legjobb maraton versenyzői szállnak majd vízre.

“Megtiszteltetés, hogy ott bonyolíthatunk úttörőként rangos nemzetközi versenyt, egy maraton Európa-bajnokságot, ahol rövidesen atlétikai stadion, evezőspálya, és extrémsport-park épül majd.

Nagy premier ez nekünk,

hiszen Budapesten még nem rendeztünk világversenyt” – mondta Schmidt Gábor, az MKKSZ elnöke, aki azt is elárulta, hogy az esemény szervezésében részt vesz a tizenhétszeres maraton vb-győztes kenus, a Kolonics Alapítvány jelenlegi elnöke, Csabai Edvin is, mint az esemény egyik védnöke.

A szezon végén, a budapesti kitérő után, szeptemberben ismét Szeged kerül a középpontba az Olimpiai Reménységek Versenyével (ORV). Az ORV-n eredetileg a visegrádi országok legjobb serdülő kajak-kenusai szálltak vízre,  de az esemény mára igazi világversennyé nőtte ki magát.

“Ahogy azt már megszokhattuk, négy évente, az olimpiai után mindig Magyarországon láthatjuk vendégül a jövőt. Az ORV-n, amelyen tavaly öt földrész, 36 országának közel ezer versenyzője szállt vízre, idén is megmérkőznek a serdülő korosztály legjobbjai, akik között minden bizonnyal ott lesznek majd

Párizs és Los Angeles olimpiai bajnokai”

– mondta Schmdit Gábor, aki hozzátette, hogy a magyar szervezőkre egész évben sok feladat vár, de a csapat évek óta együtt dolgozik, és készen áll a kihívásokra.

Hazai rendezésű kajak-kenu világversenyek 2020-ban:

július 10-12.                 –     nem olimpiai számok világbajnoksága, Szeged

július 23-26.                –     kajak-kenu maraton Európa-bajnokság, Budapest

szeptember 18-20     –     Olimpiai Reménységek Versenye, Szeged

Jót tett egy kis egyedüllét – Birkás mindenkinél előbb utazott Dél-Afrikába

Birkás Balázs egy héttel csapattársai előtt már kiutazott Dél-Afrikába. A világ- és Európa-bajnok kajakos elmondta, hogy miért volt szüksége az egyhetes egyedüllétre, de elárulta az idei céljait, és azt is, hogy melyik sorozatra van rákattanva.

Hír

„Nekem mindig nehézkesen megy a tavaszi vízreszállás, télen nagyon elszokom tőle, és szerettem volna egy kis időt szánni erre, hogy mire a többiek jönnek, addigra készen álljak én is a munkára. Szerettem volna elkerülni a téli sérüléseket, a tavaszi első két hét egyébként is mindig kapkodós,

most pedig nem akartam kapkodni”

– indokolta Birkás Balázs, hogy miért utazott ki csapattársaihoz, Hüvös Viktor tanítványaihoz képest egy héttel korábban Dél-Afrikába edzőtáborba.

Birkás január 20-án repült ki itthonról, a többiek január 27-én indultak a melegvízi edzőtáborba, ahol még négy héten keresztül falják a kilométereket, Birkás Balázs pedig már teljesen akklimatizálódva, feltöltődve várja Tótka Sándorékat.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Útra fel! 🇿🇦 #nemzetiközművek #takarekcsoport #szegedivizisport #starlifehu #starlifesupplements #chesterton #spiraltrac #szeged #szegedivizmu #kayakfirst

Balazs Birkas (@b1st) által megosztott bejegyzés,

„Nagyon jól döntöttem, hogy egy héttel korábban kijöttem, mindent megcsináltam, amit terveztem, és

jót tett egy kicsit az egyedüllét is

– folytatta a világ- és Európa-bajnok kajakos. – Nem véletlen, hogy a sportolók mindig az edzőtáborban hozzák ki a legjobb formájukat, hiszen ilyenkor igyekszünk csak a munkára fókuszálni, otthon ez azért nehezebben megy. Minden nap edzettem idekint, volt, hogy naponta kettőt egy kondival vegyítve. Kellett három edzés ahhoz is, hogy a hajót tökéletesen beállítsam, de legalább már kényelmesen érzem magam benne.”

Birkás Balázs nem először jár Dél-Afrikában edzőtáborban, a korábbi években már szafariztak és túrázgattak a környéken, de mint mondta, ezúttal ez elmarad. „Ezeket a programokat már kipörgettük, a következő hetekben abszolút csak a kőkemény edzésekre koncentrálunk. Most, hogy egyedül voltam kint, ha nem edzettem, akkor pihentem, aludtam vagy sorozatot néztem, a Peaky Blindersre vagyok most rákattanva, nagyon tetszik.”

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

A verda előkészítve 🇿🇦 #nemzetiközművek #takarekcsoport #szegedivizisport #starlifehu #starlifesupplements #chesterton #spiraltrac #szeged #szegedivizmu #kayakfirst #reklam

Balazs Birkas (@b1st) által megosztott bejegyzés,

Hüvös Viktor csoportjához a télen visszatért a szívműtéten átesett Molnár Péter, bár Birkás szerint el sem ment tőlük. „Mindig velünk volt, el sem tűnt mellőlünk.

Állandóan zaklattuk, nem szabadult meg tőlünk, és szerencsére mi sem tőle.

Nagyon jó, hogy közöttünk van, üde színfoltja ő a csoportnak. Persze a rivalizálás megvan közöttünk, hiszen ez egy egyéni sportág, de ezt éretten kell kezelni, tudni kell, hogy hol van az a határ a versengésben, amely még nem megy az emberi kapcsolatok rovására.”

Ami az idei céljait illeti, Birkás Balázsnak ismét az 500 négyes és a 200 egyes a legfontosabb. „Tavaly Kuli Pistivel egy jó 500 párost alkottunk, az nagyon kellemes meglepetés volt, amely jól elindította a szezont, de az idén abszolút a 200 és a 400 egyesre készülök, ezen a két távon szeretnék jól menni, a többi majd kiderül. A recept tehát nem változott tavaly óta.”

Birkás Balázs öt hetet tölt Dél-Afrikában, ezt követően egy hetet otthon készül, mielőtt három hétre Portugáliába vonulna edzőtáborba, majd egy hónapot újra Magyarországon edz. „Most jóval korábban lesz a válogató, mint amikor szokott lenni, ezért is szállunk hamarabb vízre. Az idén gyorsan, már áprilisban kiderülhet, hogy mit fogok csinálni a nyáron” – utalt arra, hogy az első hazai válogató versenyt április 29. és május 2. között rendezik Szegeden.

Budapestre látogatnak Európa legjobbjai

Az idén végre Budapest is komoly kajak-kenu világversenyt rendezhet 2020. július 20-26. között, hiszen Magyarországon kerül sor az ifjúsági, U23-as és felnőtt maraton Európa-bajnokságra, méghozzá egy teljesen új helyszínen. Erről kérdeztük a verseny egyik főszervezőjét, Weisz Róbertet.

Hír

„A Magyar Kajak-Kenu Szövetség szeretett volna Budapesten rendezni egy nemzetközi versenyt, és mivel gyorsasági kajak-kenu pálya még nincs a fővárosban, így esett a választás a maraton Európa-bajnokságra, amelyre soroksári Duna szakasz kiválóan alkalmas. Nagyon örülünk annak, hogy végre a főváros is otthont adhat egy ilyen jeles eseménynek” – mondta Weisz Róbert szövetségi kapitány, aki egyben az Eb technikai vezetője is.

A Daru-domb és az előtte fekvő terület lesz az Európa-bajnokság központja. A domb és Kolonics sétány közötti lépcsős partvonal akár lelátónak is megfelel, a szervezők úgy terveziuk, hogy a sétány magasságában lesz a rajt, a befutó és a futószakasz is.

„A maratonnál általában a rajt egy klasszikus stégről történik, de az elmúlt időszakban több versenyen a síkvízen is ismert rajtgépből indultak a kajak-kenusok. Mi is vizsgáljuk annak a lehetőségét, hogy ezt tudjuk csinálni. A rajt után folyásiránnyal lefelé indul majd el a mezőny, 1700 méterrel lejjebb lesz a forduló, ez már belelóg a csepeli kajak-kenu pályába. A felső fordulót a Kolonics sétányhoz tesszük, hogy

minél közelebb vigyük a nézőkhöz ezt az izgalmas részt.

Egy kör 3,6 kilométer lesz, ebből 100 méter a futószakasz. A verseny befejező kiskörében egy kilométert kell megtennie a mezőnynek, a végén pedig folyásiránnyal szemben lesz a befutó” – vázolta fel a pályáról való tudnivalókat Weisz Róbert.

A szövetségi kapitány hozzátette, hogy a magyar versenyzőkön már érezni, hogy nagyon készülnek az Eb-re, amelyet második alkalommal rendez meg Magyarország (korábban Győr látta vendégül Európa legjobbjait).

„Valószínűleg az idén meg is fordul a prioritás a vb és az Eb között, mert versenyzőink nagyon szeretnének hazai közönség előtt bizonyítani. Mi ehhez minden segítséget meg is adunk, úgy tervezzük, hogy az Európa-bajnokság előtt

még egy edzőtábort tartunk majd a versenyhelyszínen.

A kontinenstorna előtti két nap, július 20-án és 21-én a masters Európa Kupát rendezzük meg ugyanezen a helyszínen, így addigra már teljesen kész lesz a pálya, akkor is lesz lehetőségük versenyzőinknek megszokniuk a környezetet. Az idén a világbajnokságra, amely egy hónappal később lesz, nem is rendezünk második válogatót, hanem az országos bajnokság alapján kerül kihirdetésre az Európa-bajnoki keret, amelyen csak egy gyengébb Eb-szereplés esetén változtatunk.”

A futamokról drónok segítségével élő közvetítés is lesz az interneten, de a helyszínre kilátogató nézők is láthatják majd a történéseket egy nagy kivetítőn.

Várunk mindenkit szeretettel a maraton Európa-bajnokságra júliusban!