Mégse

Több ezer futó tisztelgett Koló emléke előtt

A sportbarátok október 23-án nem csak a forradalomra emlékeztek, de a tragikusan korán elhunyt, kétszeres olimpiai bajnok kenus, Kolonics György előtt is lerótták tiszteletüket. Szerdán a Kolonics György Alapítvány, valamint az Ötpróba szervezésében bonyolították le az évről évre több ezer embert megmozgató Kolonics György Emlékfutást, amely idén egy nagy sikerű sárkányhajós futammal és Vízi Sportágválasztóval egészült ki a KSI népszigeti vízitelepén.

Hír

Kolonics György (Koló) barátai és tisztelői a legendás kenus 2008-as halála óta minden évben emlékfutást rendeznek október 23-án. Azért éppen ezen a napon, mert Koló rendszeresen indult a Bécs–Budapest Ultramaratonon, ahol szintén mindig a forradalom napján értek célba a futók.

Az idei eseményen 2986 sportolni vágyó ember vett részt, de a Koló előtt tisztelgő olimpiai- világ- és Európa-bajnokokból sem volt hiány. Többek között megjelent Dr. Kiss Gergely, Storcz Botond, Csabai Edvin és Koló kenus társa, Kozmann György is. A 2019. évi verseny további különlegessége, hogy most a futás mellett stílszerűen vízre is szállhattak az érdeklődők. Egy sárkányhajós futam keretében Ötpróba-pontokért lehetett evezni a Dunán, emellett pedig kicsik és nagyok több vízi mozgásformát is kipróbálhattak, hogy kedvet kapjanak valamelyikhez. Az első alkalommal megrendezett Vízi Sportágválasztón bemutatkozott a kajak, a kenu, a SUP, a sárkányhajó, a szlalom kajak és az evezés is.

Dr. Kiss Gergely, az emlékrendezvény kommunikációs igazgatója elmondta, hogy hatalmas öröm volt az Ötpróba Tokióba szervezőcsapata számára látni ezt a mai napot. „Koló, az igazi példakép emlékét méltó módon igyekszünk ápolni.

Hat napja beteltek a nevezések,

közel 3000 futó regisztrált, a szikrázó napsütésben a vízi sportokat is nagyon sokan kipróbálták. Élsportoló gyerekek, szabadidő sportolók, olimpikonok együtt emlékeztünk és mozogtunk.”

„Nagyon örülök, hogy ennyi ember megmozdul és elindul ezen a versenyen Koló emlékére, már-már az esemény fizikai korlátait feszegetve. Számomra külön öröm, hogy ilyenkor régi csapattársakkal és edzőkkel tudok találkozni és így egy kis időre visszatérhetek a kajak-kenus közegbe, hiszen a munkámat Pakson, nem sportos területen végzem.

Minden elismerésem a szervezőknek

és kívánom, hogy hosszú éveken, akár évtizedeken keresztül folytassuk ezt a hagyományt és együtt fussunk Koló tiszteletére.” – osztotta meg gondolatait, Kozmann György kétszeres olimpiai bronzérmes kenus.

A távokat teljesítő összes induló egy-egy egyedi befutóéremmel, illetve Ötpróba-pontokkal gazdagodott. A pontokat a rendszeresen sportoló ötpróbázók értékes sportfelszerelésekre válthatják be, a legtöbb pontot összegyűjtők közül pedig 24-en a tokiói ötkarikás játékokon személyesen szurkolhatnak majd a magyar olimpikonoknak.

A futáson külön értékelték azokat a futókat nemenként, és korcsoportonként, akik kajak-kenu egyesületek versenyzői:

11,5 km kajak-kenu kategória

2. Győri Ivett 00:56:21
  3. Pólai Petra 00:56:22

Fiú serdülő:

1. Szinte Bálint 00:39:18 (az abszolút kategóriát is megnyerte)
  2. Ugróczky András 00:43:03

2. Bencs Botond 01:41:40
  3. Drobilich Domonkos 01:44:04

Női felnőtt:

1. Kiszli Vanda 01:37:07 (az abszolút kategóriában 3. lett)
  2. Takács Heni 01:53:30
  3. Solecki Zsanett 01:59:12

Férfi felnőtt:

1. Bucsi Bence 01:24:27 (az abszolút kategóriában 6. helyezést ért el)
  2. Zsidai Máté 01:32:22
  3. Slihoczki Ádám 01:34:11

További információ az eseményről a szervező BBU weboldalán.

Megfertőződtem a Duna jó vízillatától – ma 85 éves Nánássy András

Január 18-án ünnepli 85. születésnapját Nánássy András, aki a kilencszeres világbajnok Wichmann Tamás nevelőedzője is volt. Ő készítette fel az olimpiára Tatai Tibort is, aki 1968-ban, Mexikóvárosban egyesben olimpiai bajnok lett.

Hír

„A Berzsenyi Gimnáziumba jártam a Markó utcába, az egyik osztálytársam mondta, hogy menjünk le kajakozni – kezdte el mesélni Nánássy András, hogy miként ismerkedett meg a kajak-kenuval. – Lementünk, de csak a tanmedencébe, ahol nem kajakosok, hanem evezősök edzettek. Nem voltam egy díjbirkózó alkat, nem is tetszett az evezés, ügyetlenül mozogtam. Akkor átjöttek a honvédos kajakosok, hogy menjünk át hozzájuk, próbáljuk ki a négyszemélyes kajakot.

Beültettek, és ott már egész jól mozogtam,

erre mondták, hogy ha van kedvünk, akkor menjünk le a Margitszigetre, így kezdtem el a Honvédban kajakozni. Annyira jó vízillata volt a Dunának, megfertőződtem tőle. Akkor még nem volt minden hétvégén verseny, ez csak később alakult ki, ezért sokat jártunk túrázni.”

Komolyabb eredményei versenyzőként nem voltak, magyar bajnokságon indult, de a válogatottba nem került be, 1955-ben bevonult katonának, két évvel később leszerelt, de már akkor, 22 évesen elkezdett fiatalokkal foglalkozni, segédedző, edző, majd szakedző lett. Dolgozott az MHS-ben, majd később az MTK-ban, utóbbi klubnál 29 éven át volt edző, majd technikai igazgatóként vonult vissza 1992-ben.

Edzőként egyre másra jöttek a sikerek, ő volt a kilencszeres világbajnok Wichmann Tamás nevelőedzője, legnagyobb eredményének a Wichmann Tamás, Petrikovics Gyula kenupáros olimpiai ezüstérmét tartja.

Noha edzőjének nem őt jelölte meg, de elmondása szerint a mexikóvárosi olimpián 1000 egyesben aranyérmes Tatai Tibort is ő készítette fel.

„Nagyon sikeres voltam akkoriban, egyre másra jöttek az eredmények, ezért Tatai Tibor odajött hozzám, hogy szeretne velem dolgozni. Elküldtem a szövetségi kapitányhoz, hogy neki kell eldöntenie foglalkozhatok-e vele. Innentől én edzettem őt, cipeltem a hajóját, még a motorcsónakomat is átalakítottam, hogy tudjam szállítani a hajóját, és a rendőrség ne kössön bele. Én voltam az esküvői- és a válókereseti tanúja is, de megmondom őszintén, van egy kis tüske bennem, mert azóta nem igazán beszéltünk.

Az olimpiáért akkor én kaptam nyolc ezer forintot és egy budapesti, éves kombinált autóbusz-villamos bérletet.

Még azt is felvállaltam, hogy Wichmann Tamás megorrolt rám, hogy egy riválisát készítem fel, ráadásul a verseny előtt két nappal ők szétlövésben döntötték el Mexikóvárosban, hogy melyikük indul egyesben. De Tamással a 90-es évek elején leültem az MTK egyik elnökségi ülése után, és egy hosszú beszélgetéssel mindent tisztáztunk. Azóta is nagyon jóban vagyunk, kiváló a kapcsolatunk, sokat beszélünk, most is felhívtam, hogy gratuláljak neki az életműdíjhoz.”

Tanítványai közül kiemelte még Árva Gábort, aki C-2 1000 méteren nyert világbajnoki címet. „Napi kapcsolatban vagyunk azóta is, minden évben összejövünk a káposztásmegyeri éttermében egy társasággal. Ő azon sok jó ember egyike, akit a kajak-kenunak köszönhetek. Nagyon jó barátokat ismertem meg ebben a csodálatos sportágban, amelynek az egészségemet is köszönhetem. 85 éves vagyok, de még azért ketyegek, ennek a szép kornak minden örömével és bánatával.”

Isten éltesse még sokáig Nánássy Andrást!

Budapestre látogatnak Európa legjobbjai

Az idén végre Budapest is komoly kajak-kenu világversenyt rendezhet 2020. július 20-26. között, hiszen Magyarországon kerül sor az ifjúsági, U23-as és felnőtt maraton Európa-bajnokságra, méghozzá egy teljesen új helyszínen. Erről kérdeztük a verseny egyik főszervezőjét, Weisz Róbertet.

Hír

„A Magyar Kajak-Kenu Szövetség szeretett volna Budapesten rendezni egy nemzetközi versenyt, és mivel gyorsasági kajak-kenu pálya még nincs a fővárosban, így esett a választás a maraton Európa-bajnokságra, amelyre soroksári Duna szakasz kiválóan alkalmas. Nagyon örülünk annak, hogy végre a főváros is otthont adhat egy ilyen jeles eseménynek” – mondta Weisz Róbert szövetségi kapitány, aki egyben az Eb technikai vezetője is.

A Daru-domb és az előtte fekvő terület lesz az Európa-bajnokság központja. A domb és Kolonics sétány közötti lépcsős partvonal akár lelátónak is megfelel, a szervezők úgy terveziuk, hogy a sétány magasságában lesz a rajt, a befutó és a futószakasz is.

„A maratonnál általában a rajt egy klasszikus stégről történik, de az elmúlt időszakban több versenyen a síkvízen is ismert rajtgépből indultak a kajak-kenusok. Mi is vizsgáljuk annak a lehetőségét, hogy ezt tudjuk csinálni. A rajt után folyásiránnyal lefelé indul majd el a mezőny, 1700 méterrel lejjebb lesz a forduló, ez már belelóg a csepeli kajak-kenu pályába. A felső fordulót a Kolonics sétányhoz tesszük, hogy

minél közelebb vigyük a nézőkhöz ezt az izgalmas részt.

Egy kör 3,6 kilométer lesz, ebből 100 méter a futószakasz. A verseny befejező kiskörében egy kilométert kell megtennie a mezőnynek, a végén pedig folyásiránnyal szemben lesz a befutó” – vázolta fel a pályáról való tudnivalókat Weisz Róbert.

A szövetségi kapitány hozzátette, hogy a magyar versenyzőkön már érezni, hogy nagyon készülnek az Eb-re, amelyet második alkalommal rendez meg Magyarország (korábban Győr látta vendégül Európa legjobbjait).

„Valószínűleg az idén meg is fordul a prioritás a vb és az Eb között, mert versenyzőink nagyon szeretnének hazai közönség előtt bizonyítani. Mi ehhez minden segítséget meg is adunk, úgy tervezzük, hogy az Európa-bajnokság előtt

még egy edzőtábort tartunk majd a versenyhelyszínen.

A kontinenstorna előtti két nap, július 20-án és 21-én a masters Európa Kupát rendezzük meg ugyanezen a helyszínen, így addigra már teljesen kész lesz a pálya, akkor is lesz lehetőségük versenyzőinknek megszokniuk a környezetet. Az idén a világbajnokságra, amely egy hónappal később lesz, nem is rendezünk második válogatót, hanem az országos bajnokság alapján kerül kihirdetésre az Európa-bajnoki keret, amelyen csak egy gyengébb Eb-szereplés esetén változtatunk.”

A futamokról drónok segítségével élő közvetítés is lesz az interneten, de a helyszínre kilátogató nézők is láthatják majd a történéseket egy nagy kivetítőn.

Várunk mindenkit szeretettel a maraton Európa-bajnokságra júliusban!