Tájékoztató a tagszervezeteinket is érintő jogszabályi változásokról

A civil szervezetek 2016. március 15. napját követően csak az új Ptk. rendelkezéseinek megfelelő létesítő okirat alapján és az új Ptk. rendelkezéseinek megfelelően működhetnek.

A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény hatályba lépésekor, azaz 2014. március 15. napján a nyilvántartásba már bejegyzett, illetve bejegyzés alatt álló szervezetek a törvény hatályba lépését követő első létesítő okirat módosítással egyidejűleg kötelesek a létesítő okiratuknak mindazon rendelkezését felülvizsgálni és szükség szerint módosítani, amelyek nem felelnek meg az új Ptk. szabályainak. A fentiekkel kapcsolatos feladatokra több fórumon is felhívták már a civil szervezetek figyelmét, számos szervezet eleget is tett a módosítási kötelezettségének. A versenyidőszak végeztével szeretnénk segítséget nyújtani azon sportegyesületeinknek, akik még a feladat előtt állnak.

A nyilvántartást vezető bíróságok gyakorlata még nem teljesen egységes, azonban az új Ptk. egyes szakaszainak – akár szószerinti – beépítése a létesítő okiratba elengedhetetlen.

 

A teljesség igénye nélkül a kötelező módosítással kapcsolatos legfontosabb rendelkezések:

  • A létesítő okirat módosításához a legfőbb szerv (közgyűlés, küldöttgyűlés) döntése szükséges.
  • A létesítő okiratot az új Ptk. általános szabályai és az egyesületekre vonatkozó speciális szabályok szerint kell módosítani.
  • Az általános rendelkezések az új Ptk. 3:1.§ – 3:48. §-aiban, az egyesületekre vonatkozó speciális rendelkezések a 3:63.§ – 3:87. §-aiban találhatók.
  • A módosítás során figyelemmel kell lenni a fenti szabályokon túl az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvényre, valamint a sportról szóló 2004. évi I. törvényre.
  • A létesítő okirat módosítását elhatározó közgyűlés jegyzőkönyvét, a tagok nevét, lakcímét és aláírását tartalmazó jelenléti ívet is csatolni kell a változásbejegyzési kérelemhez.
  • Amennyiben a civil szervezetnél egyidejűleg tisztújítás is történik, akkor a hatályos jogszabályoknak megfelelő elfogadó nyilatkozatot is tennie kell a vezető tisztségviselőknek, amelyet szintén csatolni kell a kérelemhez. A bírói gyakorlat többségében megköveteli, hogy a még mandátumukat töltő vezető tisztségviselők is nyilatkozzanak arról, hogy az új jogszabályi feltételeknek is megfelelnek és a létesítő okirat módosítását követően is elfogadják a fennálló tisztségüket.
  • Amennyiben a civil szervezet székhelye is változik, akkor székhelyhasználati engedély, valamint tulajdoni lap is szükséges a változásokhoz.
  • 2015. január 1. napjától új (ÁNYK) formanyomtatványok kerültek bevezetésre, amelyek a www.birosag.hu oldalon érhetőek el. Az egyesületekre vonatkozó változásbejegyzési kérelem-nyomtatvány a PK – 101 V.
  • Az ÁNYK nyomtatványokon túlmenően a www.birosag.hu weboldal civil szervezetekre vonatkozó részénél számos formanyomtatvány és mintaokirat tölthető le, amelyeket az eljárásban fel lehet használni. A nyomtatványokat a kérelmező választása szerint be lehet nyújtani elektronikusan, az ügyfélkapun keresztül, vagy papír alapon. Kötelező azonban az elektronikus eljárás többek között a közhasznú szervezeteknek és a jogi képviselővel eljáró civil szervezetekre is.
  • A változásbejegyzési eljárásban valamennyi iratot teljes bizonyító erejű magánokirati formában kell benyújtani.

Ajánlott cikkeink

Kajak-Kenu & Szabadidő
Partnerek & Támogatók