Mégse

Egymást segíthetik olimpiai kvótákhoz férfi kenusaink

Vécsi Viktor és Hüttner Csaba szerint is nagyon jó úton halad a magyar férfi kenu, amely az utóbbi években kisebb kátyúba került. A novemberben elindított, rendszeres, többhetes összetartásoknak köszönhetően a legjobb kenusok megkaphatják azt a motivációt, amely az olimpiai kvóták kiharcolásához szükséges.

Hír

November elején, Tatán kezdte el a közös munkát a magyar férfi kenuválogatott, majd újabb kétszer három hetet töltöttek a versenyzők ugyanitt, egyszer pedig Mátraházára vonultak edzőtáborba néhány napra. A héten a negyedik háromhetes közös munkának álltak neki, továbbra is Tatán és továbbra is Vécsi Viktor irányítása alatt.

Az első edzőtáborban Kiss Tamás, Kiss Balázs, Mike Róbert, Korisánszky Dávid, Bodonyi András, Viola Viktor, Hajdu Jonatán, Fekete Ádám és Dóri Bence vett részt, ez a kilencfős társaság azóta nyolcfősre csökkent.

„Viola Viktor került ki, aki úgy döntött, hogy inkább a klubjában készül, nem szeretett volna ennyit távol lenni. Nincs ezzel probléma, nyolcan folytatjuk a munkát” – kezdte Vécsi Viktor, aki a többiekkel viszont szinte maradéktalanul elégedett.

„A harmadik hónap végén bátran állíthatom, hogy kiváló a srácok hozzáállása, nagyon szorgalmasak, elvégeztük azt a munkát, amit terveztem. A neheze azonban majd csak ezután jön, márciusban, amikor vízre szállunk” – utalt a szakember arra, hogy öt hétre Dél-Afrikába utazik a kenusokkal melegvízi edzőtáborba.

„A vízi munka sokkal több feszültséget hordoz magában.

Amikor télen egy konditeremben vagyunk, ott nem marad le az ember az edzőtársaitól, legfeljebb kevesebb sorozatot csinál, vagy kisebb súllyal dolgozik, de az nem olyan látványos, mint amikor a vízen megelőzik. A dél-afrikai edzőtábort követően tisztább képet fogok kapni mindenkiről” – mondta Vécsi Viktor, aki egyedül nem fogja bírni a dél-afrikai munkát, ezért Varga Zsolt, a KSI edzője is a csapattal tart majd.

„Fizikailag is kevés leszek arra, hogy nyolc ember mozgását szépen beállítsam, ezért kértem a Magyar Kajak-Kenu Szövetségtől, hogy legyen ott velem valaki, legalább az első három hétben. Varga Zsolt tökéletes választás. Mi személy szerint 20 éve nagyon jó viszonyt ápolunk egymással, de ami ennél is fontosabb, hogy komoly rutinja van ebben a szakmában.”

Vécsi Viktor korábban elmondta, hogy számít a többi klubedző segítségére is, és bármikor áll a rendelkezésére bárkinek, aki kíváncsi versenyzője állapotára, vagy aki meg szeretné látogatni őket valamelyik összetartáson. „Nagy igény nem jelentkezett erre, de ez lehet, hogy azért van, mert van egy zárt Facebook-csoportunk, ahova feltöltöm a kollégáknak részletesen az edzéseinket és a méréseimet. Továbbra is nagyon fontos a véleményük, a vízreszállásnál pedig pláne szükségem lesz majd a segítségükre” – mondta a szakember.

Vécsi Viktor komoly feladatot kapott

Hüttner Csaba mindegyik tatai összetartáson többször is meglátogatta a kenusokat, szerinte a párosok összeállításánál, a versenyzők technikájának beállításánál az eddigieknél több szerepet kapnak majd a klubedzők. A szövetségi kapitány összességében úgy véli, hogy eddig nagyon jól sült el ez az újítás, hogy a legjobb férfi kenusok együtt edzenek.

„Azt látom, hogy jó hatással van a versenyzőkre, hogy együtt készülnek. Fontos most is leszögeznem, hogy nem azért történt ez a változtatás, mert nem bíznánk meg a klubedzőkben, ugyanis mindenhol nagyon jó helyük van a versenyzőknek. Viszont annyira beszűkült a kenus mezőny, hogy a klubok egy-egy kiemelkedő kenusa egyszerűen beleszürkült a csoport munkájába. Ha nincs ellenfeled az edzéseken nap mint nap, akkor

önkénytelenül is belekényelmesedsz a munkába.

Így azonban minden pillanatban egymásra koncentrálnak, egymásért és egymással is küzdenek a kvalifikációért. A korábbi évek kenus sikerei is akkor születtek, amikor a meghatározó versenyzők együtt készültek.”

Hüttner Csaba szerint mindegyikük bizonyította a különböző korosztályos versenyeken, hogy rendkívül tehetséges kenus, szerint már csak annyi dolguk van, hogy maguk is elhiggyék, hogy el tudják érni az olimpiai kvalifikációs helyeket. Még akkor is, ha ez nem lesz könnyű, hiszen csupán két szám (egy egyes és egy páros) van, amiben kvalifikálhatják magukat a tokiói játékokra.

A világ- és Európa-bajnok Hüttner Csaba tudja, mi kell a sikerhez, ha kenuról van szó

„Viszont ehhez most minden körülmény adott: elzártan készülhetnek, be van osztva nekik, hogy mikor és mit esznek, dietetikus és gyógytornász jár hozzájuk, rendszeresség van az életükben, csak az edzéssel kell foglalkozniuk. Csupán egy dolgot kell hozzátenniük a munka mellet: a motivációt, amelyet remélhetőleg azzal meg is kapnak, hogy a legjobb versenyzőkkel együtt készülhetnek.”

Vécsi Viktor és Hüttner Csaba célja, hogy a vízreszállást követően több versenyképes párost is össze tudjanak rakni. „Persze rajzolódik valami a fejemben, de butaság lenne a szárazföldi edzések alapján dönteni – mondta Vécsi. – El kell kezdenünk gyűjteni a kilométereket, és azután összerakni legalább két olyan párost, amely nemzetközi versenyeken is össze tudná mérni az erejét, és akiket a szegedi világbajnokságon való indulásért meg tudnánk versenyeztetni. Mellettük pedig a két-három egyesmenő küzdhetne meg egymással a vébéért.”

A férfi kenusok a következő olimpián már nem versenyezhetnek 200 méteren, mostantól csak a két 1000 méteres számot, az egyest és a párost rendezik meg nekik a játékokon, ahova főleg az idei, szegedi világbajnokságon lehet kvótát szerezni.

Nánásiékkal indul a “csapatás”

Az Öreg-Túr folyón, a Felső-Tisza vidékén, valamint a Bodrogzúgban vízitúrázott május közepén Ördög Nóra és Nánási Pál családja. A házaspár utazásairól internetes naplót, vagyis vlogot vezet a youtube-on, az epizódokat több tízezer rajongójuk követi. A vízitúrán forgatott Nánásiék-vlogok "CSAPATUNK" címmel a következő napokban jelennek meg a videómegosztó oldalon.

Hír

Hogy éreztétek magatokat a vízitúrán?

Ördög Nóra: Természetesen szuperül. A világ legkülönbözőbb pontjain jártunk már, de ennél szebb vidékeket talán még nem láttunk. Ráadásul egy vizítúrára nagy társasággal jó menni, erre az útra a gyerekeink mellett velünk tartott a családunk és a barátaink is, és végig nagyon jól éreztük magunkat. Az igaz, hogy kenuzni néha elég melós, mégis nagyon vidáman telt az a néhány nap a vízen.

Nánási Pál: Teljesen igaz, olyan vadregényes vízeken is eveztünk, mintha a dzsungelben, vagy egy madárrezervátumban lettünk volna, elképesztő volt látni a természet érintetlenségét. Valóban az utóbbi időben inkább távolabbi, egzotikus helyeken jártunk, de nagyon szerettünk volna végre itthon is utazós vlogot forgatni. A túrán szép helyeket láttunk, finom borokat ittunk, jókat ettünk, és egy teljesen új aspektusból ismertük meg az országot.

Hogy született a túra ötlete?

Nóra: Bizonyos szempontból régóta kapcsolatban állok a kajak-kenuval. Szegedtől nem messze, Mórahalmon születtem, azon a vidéken pedig egyértelmű, hogy valamennyire mindenki követi a sportágat. Idén is ott leszünk a Maty-éren, az augusztusi világbajnokságon és nagyon fogunk szurkolni a magyaroknak. A vízitúrázást pedig már rég ki szerettük volna próbálni.

Pál: Tőlem sosem álltak távol a vízisportok, miután fiatalabb koromban versenyszerűen eveztem, ráadásul nem én vagyok az egyetlen a családban, aki otthonosan mozog ebben a világban, így adta magát a túra ötlete. A sportág arcait, legnagyobb versenyzőit pedig már többször fotóztam, úgyhogy bőven van személyes kötődésem.

Mikorra készülnek el, kinek szólnak a túrán forgatott vlogok?

Pál: Az első rész június 23-án, vasárnap kerül fel a youtube csatornánkra, amelyet már több mint 130 ezer néző követ. Aztán 2-3 naponta tesszük fel a minisorozat újabb részeit, összesen 5-6 epizódot tervezünk. A túra megszervezésében segített a Magyar Kajak-Kenu Szövetség. Velük együtt abban bízunk, hogy a vlogunkkal sokaknak kedvet tudunk csinálni ehhez a műfajhoz, mert vízitúrázni tényleg hatalmas buli. Nekünk meg ez lesz az egyik kedvenc sorozatunk.

Nóra: A követőink pontosan tudják, hogy az utazásaink során kapszulákat is szoktunk elrejteni, ez most sem marad el. A játék lényege, hogy aki megtalálja a kapszulát, annak jár valamilyen nyeremény, vagy velünk kapcsolatos személyes élmény. Nem akarom lelőlni a poént, ezért nem mondom el, hogy ebben a szériában hova rejtettünk kapszulát, de annyit elárulok, hogy azt a helyet szinte csak vízen, kenuval lehet megközelíteni. Egyébként meg  a kapszulától függetlenül mindenkinek javaslom, hogy szedje a sátorfáját, szálljon vízre és túrázon nagyokat a vizeinken, mert Magyaroszág rejtett szépségeit fedezheti így fel.

fotó: Nánási Pál

Megszenvedtek a vb-indulásért a válogató zárónapján

„Gigászi csaták Szolnokon” – írtuk beharangozókban a második válogató előtt, a zárónap 1000 méteres versenyei pedig rá is szolgáltak erre. Három olimpiai számban hatalmas harc volt, a kenusoknál egyesben Kiss Tamás legyőzte Bodonyi Andrást, párosban pedig a Kiss Balázs, Dóri Bence duó nyerte a szétlövést. A kajak párosok versenyében is szétlövés döntött: Kammerer Zoltán új párjával, Gál Péterrel kijutott a világbajnokságra, ezen a 41 éves kajakos is meglepődött.

Hír

A délutáni 1000-es program a felnőtt A döntőket tekintve a női kajak párosok versenyével rajtolt, és ahogy az első válogatón, úgy ezúttal is a Medveczky Erika, Hagymási Réka kettős nyert.

„Jó pályát mentünk. Egyszer ültünk össze a válogató előtt Rékával, ehhez képest 200-on csak egy tizedmásodperccel kaptunk ki egy 200-as párostól, most pedig magabiztosan nyertünk, szóval abszolút elégedett vagyok” – mondta a futam után Medveczky Erika.

Női kajak egyesben az első válogatóhoz hasonlóan ismét Csipes Tamara nyert, nem sokkal megelőzve Pupp Noémit, így a vébén várhatóan 500 négyesben és 1000 egyesben is indulhat majd. „Noncsival együtt edzünk, szóval ez egy kicsit olyan volt, mint egy edzés. Ott is meg szokott kergetni,

neki az a dolga, hogy engem kergessen, nekem pedig az, hogy elmeneküljek előle.

A vébén a szövetségi kapitány elenged a négyes mellett ebben a számban is, ha nem így lenne, akkor el sem indultam volna” – mondta Csipes Tamara, aki az Európa Játékokon ebből a két számból csak négyesben állhat rajthoz, mivel Minszkben nem rendeznek a nőknél K1 1000 métert.

A sima győzelmek után jöttek az igazi izgalmak: három olimpiai szám, ebből kettő szétlövésben dőlt el. Előbb a kenu egyes 1000 méter következett, amely az első válogatóhoz hasonlóan ismét Kiss Tamás és Bodonyi András csatáját hozta, és újra Kiss Tamás hajszálnyi győzelmével.

„Nagy rajtot vettem, 250-től már az élen voltam, örültem a szembeszélnek. Balázs a közepén felcsúszott rám, de egy hosszú finist indítottam, és ez kitartott a végéig. Az első válogatón nagyon rossz napom volt, csoda, hogy nyerni tudtam,

most jobb formában vagyok,

ez egy jobb pálya volt. ég messze van a világbajnokság, addig tudok még fejlődni” – mondta Kiss Tamás.

A férfi kajak párosok 1000 méteres versenyében szétlövés döntött, és a Kammerer Zoltán, Gál Péter kettős legyőzte az első válogató nyertesét, a Koleszár Mátyás, Németh Viktor Máté egységet.

„Az elején sikerült az élre állni, onnantól tartottuk ezt a távolságot – kezdte Gál Péter. – Próbáltuk ugyanazokat az indításokat megcsinálni, mint két nappal ezelőtt. Szerdán kicsúsztunk egyet evezni, de leginkább fejben lehet egy ilyen szétlövésre felkészülni. Nagyon jól sikerült a párválasztásom,

egy igazi legendával ülhetek egy hajóban,

már arra is nagyon büszke vagyok, hogy összeülhettem vele.”

A szóban forgó, háromszoros olimpiai bajnok Kammerer Zoltán felemás érzésekkel fogadta a szétlövés megnyerését. „Nagyon meglepődtem, hiszen nekem csak az volt a célom, hogy egy jót versenyezzek ebben a számban. Az idén nagyon jó formában vagyok, és K4 1000 méteren szerettem volna kijutni a világbajnokságra, de

ez a páros győzelem minden tervemet felboríthatja.

Persze örülök, hogy nyertünk, de úgy gondolom, hogy a kvótát már inkább a fiatalabb kajakosoknak kellene megszerezni. Ugyanakkor még nem adtam fel a vágyamat, hogy úgy búcsúzzak, hogy egy hazai rendezésű világbajnokságon dobogóra állhassak kedvenc számomban, K4 1000 méteren” – mondta a 41 éves Kammerer arra, aki kétszer is ebben a számban nyert olimpiai aranyérmet.

Általában azoknál van a pszichés előny a szétlövésekben, akik a második válogatót nyerik, a kajak párosnál ez be is bizonyosodott, a kenu párosok versenyében azonban ez megfordult. Az első válogatón győztes Kiss Balázs, Dóri Bence egység ugyanis nagyon kevéssel, de megverte a Mike Róbert, Sáfrán Mátyás kettőst.

„Ebből is lehet előnyt kovácsolni – kezdte Dóri Bence. – Mi nem úgy álltunk hozzá, hogy össze lettünk volna szakadva a vereségtől,

nem keseregtünk, hanem az ő pályáikat tanulmányoztuk.

Tudni kell Mike Robiról, hogy iszonyatosan erős az utolsó 200 métere, erre nekünk sikerült jól felkészülnünk, nem követtük el ugyanazt a hibát, mint a második válogatón.”

„Nem kaptunk ki nagyon, ezért úgy álltunk hozzá, hogy most meg tudjuk verni őket – vette át a szót Kiss Balázs. – Tudtuk, hogy ez bennünk van, és sikerült is kitennünk a pályára.

Még fel kell dolgoznunk, hogy olimpiai számban lehetünk ott egy hazai rendezésű vébén.

Hatalmas lehetőség ez nekünk, egyikünknek sem volt még része ilyen nemzetközi versenyben. Egyet tudok ígérni, hogy ott is a maximumot hozzuk ki magunkból.”

Az 5000 méteres versenyekben ugyanazok nyerték a második válogat, mint az elsők: kajakban a nőknél Bodonyi Dóra, a férfiaknál Noé Bálint, míg női kenuban Lakatos Zsanett.

Hüttner Csaba szövetségi kapitány pénteken hirdeti ki a hivatalos keretet a jövő heti Európa Játékokra. A világbajnoki keret csak az Európa Játékok után válik véglegessé.