A vadregényes Ipoly folyó

Kevesen tudják hogy a vadregényes kis Ipoly folyó csaknem ugyanolyan hosszan képezi Magyarország északi határát mint a Duna. A természetközeli állapotokat megőrzött, hangulatos erdőkkel szegélyezett folyócska kiváló vízitúra terep a kenusok és kajakosok számára. 

Hír

A Tisza és a Duna már generációk óta ismert és kedvelt vízitúra célpont, az Ipoly viszont szinte szűz területnek számít. Ismeretlensége miatt kicsit nomád körülményekre kell számítanunk, viszont a fővároshoz való közelsége igazi vonzerőt jelent túráink tervezésekor.  Mivel az Ipoly már nem erősen őrzött határfolyó, így a vízitúrázás is jóval egyszerűbb a vidéken, mint évekkel ezelőtt, így ideális hétvégi programot jelent áprilistól októberig.

A hajókat Tésáig érdemes közúoön felutaztatni, és ott vízre tenni, aztán kezdődhet a kalandos evezés. Úgy készüljünk, hogy Ipolydamásd vagy Vámosmikola magasságában töltjük az estét: ide könnyed evezéssel juthatunk el a szelíden kanyargó folyón csorogva. Ha a víz meglassul és szinte megáll, akkor duzzasztóműhöz érkeztünk, itt a bal oldalra evezve kivehetjük a hajókat majd néhány tíz méter sétát igénylő átemelés után újra folytathatjuk utunkat. Kétszer kell ezt megtennünk. Az este közeledtével már kezdjük el a folyót övező hangulatos galériaerdőben sátorhelyet nézni a vízről, és még a sötétség előtt elkészülni a letáborzással.

Másnap, ha korán reggel indulunk tovább, akkor rengeteg vízimadarat, kócsagot, gémet, récéket és jégmadarat is megfigyelhetünk. Ipolytölgyes környékén nagyon szép, szabályozatlan szakasz vár, hangulatos öblökkel, kis, megállásra, fotózásra csábító szigetekkel. Szob előtt a nyugodt víz a Duna visszaduzzadását jelzi, nemsokára bele is ömlik a kis folyó a hatalmas folyamba. Itt már alig kell eveznünk, hiszen remek sodrás segíti utunk, ám fokozott figyelemmel kell lennünk az Ipolyon nem jellemző, itt viszont erős vízi forgalomra, nagy hajókra, motorcsónakokra. Ha az Ipolyon borulnánk figyelmetlenségünkből, akkor maximum vizesek leszünk a sokszor csak térdig érő vízben, a Dunán viszont komoly tétje is lehet egy rossz mozdulatnak.

Épp ezért ideális ez a túra: a bizonytalanabbak kockázat nélkül jöhetnek gyakorlatba a kis folyón, és a Dunán már kamatoztathatják is frissen szerzett tudásukat. A Duna-Ipoly Nemzeti Park legértékesebb területein átvezető két napos Ipoly-túra emlékezetes vízitúra élményt kínál minden korosztály számára.

Már zajlik a munka a Maty-éren

Az idén májusi világkupáig (VK) befejeződnek a partvédelmi munkálatok a Maty-éri Kajak-Kenu és Evezős pályán, valamint megújul az eredményhirdető-pódium is. A nagyszabású fejlesztések csak a VK után indulnak be, a 2019-es olimpiai kvalifikációs gyorsasági kajak-kenu világbajnokságig 1,8 milliárd forintból az egész létesítmény átalakul.

Beruházás Szegeden
Hír

Magyarország Kormánya még tavaly döntött arról, hogy a minél színvonalasabb rendezés érdekében a jövő augusztusi kvalifikációs világbajnokságra felújítatja és kibővítteti a szegedi versenypályát és erre a célra 1,8 milliárd forintot biztosít a pályát kezelő és egyben üzemeltető Nemzeti Sportközpontoknak (NSK). Az NSK, szoros együttműködésben a Magyar Kajak-Kenu Szövetséggel (MKKSZ) még 2017-ben megkezdte a beruházások előkészítését.

„A beruházás egyik legfontosabb eleme az osztósziget fejlesztése, hiszen régi álmunk volt, hogy a versenypálya mindkét oldala funkciót kapjon.

Híd épül majd, az osztószigeten pedig kerékpárút létesül. A pálya így más sporteseményeket, például triatlon-versenyeket is kiszolgálhat majd.

Megújul a pályához kapcsolódó összes gyalogos-, kerékpáros- és autóút is, a nézőknek kevesebbet kell majd gyalogolniuk a buszmegállókból és javulni fog a parkolási helyzet is, mivel szinte minden irányba nagyobb lesz a Szegedi Olimpiai Központ, vagyis a maty-éri versenypálya területe – mondja Schmidt Gábor, az MKKSZ elnöke.

A terület bővülni fog a déli zárogát környékének feltöltésével, így nagyobb helyen tudnak majd felépülni azok a mobil létesítmények, amelyekben helyet kapnak a világbajnokságra érkező csapatok. Régi adóságot törleszt a fejlesztés azzal, hogy teljes fedés kap a főlelátó, megújul és bővül a sajtóközpont, teljesen átalakul a céltorony, valamint nagyobb és színvonalasabb lesz a céltorony melletti VIP-épület is, amelynek földszintjén rendezik be a világbajnokságot kiszolgáló teljes egészségügyi központ.

A lelátó mögött szintén bővül a pálya területe, több hely jut majd a televíziós közvetítéseket lebonyolító személyzetnek és technikának, valamint a szervezőbizottságnak is. Ez enyhíti majd azt a zsúfoltságot, ami a céltorony, a VIP-épület és a lelátók mögötti aszfaltúton alakult ki a korábbi világversenyeken.

„A 2011-es világbajnoksághoz képest több országot és több versenyzőt várunk jövőre a pályára és ennek megfelelően több nézőt is a lelátókra.

A sportág egyre nagyobb nemzetközi népszerűségnek örvend és egyre népesebb a para kajak-kenusok mezőnye is.

Mindehhez hozzátartozik, hogy a tokiói olimpiai- és paralimpiai kvóták 80 százalékát ezen a világbajnokságon lehet majd megszerezni, így nem túlzás azt mondani, hogy soha nem látott érdeklődésre számíthat a jövő évi verseny. Egyébként a Maty-éren nemcsak a látható részek újulnak meg, hanem a teljes pályainfrastruktúra is. Kicserélik a víz alatti kötélzetet, a pálya bójáit, a parti jelzéseket, az indító- és versenylebonyolító informatikai és kommunikációs rendszereket, az osztószigeten pedig kiépítik majd azokat a kameraállásokat, amelyek biztosítják, hogy 2019-ben a televíziós közvetítés minden nézői igényt kielégítsen” – tette hozzá Schmidt Gábor.

Bár a nagyszabású fejlesztések csak az idei VK után indulnak meg, de a májusi versenyre már felújítják a pályát szegélyező partszakasz rézsűjét és megújul az eredményhirdető pódium is. Így kevesebb apró hullám verődik majd vissza a vízre a part felől, a nézők pedig testközelből láthatják a győztes sportolók örömét, akik a döntők után a lelátó előtti stégen lépnek majd először partra.

Járjuk be vízen Magyarország vadregényes tájait!

Reneszánszát éli a víziturizmus Magyarországon. A Vízitúra Kupa versenyein a friss túrázók is megismerkedhetnek a közeggel, a káprázatos tájakon át vezető vízitúra-útvonalakon pedig egyre több lesz az európai színvonalú megálló.

Hír

Természet közelsége, harmónia, szabadság – garantált érzések azok számára, akik tavasztól őszig vízre szállnak, és csatlakoznak a víztúrázók népes táborához. Számos felfedezésre váró, vadregényes, gyönyörű vízfelület található Magyarországon, a Bejárható Magyarország program keretén belül pedig jól kiépített, európai színvonalú, megfelelő eszközparkkal ellátott megállóhelyek létesülnek folyamatosan a következő egy évben.

Az ötvenes-hatvanas évek mozgalmas vízi élete után ismét reneszánszát éli a vízi turizmus, amelyhez jó keretet adhat a sportág legnagyobb és legnépszerűbb, országos méretű amatőr vízitúrás versenysorozata, a Vízitúra Kupa.

A Facebook-ikonra kattintva megnyílik a galéria:

Az idén már 17. alkalommal megrendezendő Vízitúra Kupa egy hét fordulóból álló versenysorozat, amelyben a szervező helyszínek egy közös és egységes szabályrendszer szerint szervezik a versenyüket, de mindenhol a saját vízterületükre jellemző sajátosságokkal fűszerezik az eseményeket.

A már gyakorlottabb túrázók jelentkezése mellett a szervezők ugyanúgy szívesen várják a túrakajakozással még csak most kacérkodókat is. Ezeken az eseményeken a gyerekek, családok, friss túrázók szervezett keretek között próbálhatják ki a sportágat, megbarátkozhatnak a közeggel, a vízzel – ők ráadásul külön kategóriában indulhatnak. A versenyzők távja általában 20 és 42 kilométer, a friss túrázóké pedig 5 és 10 kilométer között van.

A Vízitúra Kupa állomásai:
1. forduló: 2018. május 6. – Dunakeszi
2. forduló: 2018. május 19. – Baja (Duna, Sugovica)
3. forduló: 2018. június 16. – Csákánydoroszló (Rába)
4. forduló: 2018. július 7. – Szigetszentmiklós (RS-Duna)
5. forduló: 2018. július 21. – Ráckeve (Duna)
6. forduló: 2018. augusztus 11. – Tokaj
7. forduló: 2018. szeptember 08. – Dunakiliti (Duna, Szigetköz)

A vízitúra sorozat további tudnivalóiról ide kattintva, az ismertetőt letöltve tájékozódhatnak.