A vadregényes Ipoly folyó

Kevesen tudják hogy a vadregényes kis Ipoly folyó csaknem ugyanolyan hosszan képezi Magyarország északi határát mint a Duna. A természetközeli állapotokat megőrzött, hangulatos erdőkkel szegélyezett folyócska kiváló vízitúra terep a kenusok és kajakosok számára.

A Tisza és a Duna már generációk óta ismert és kedvelt vízitúra célpont, az Ipoly viszont szinte szűz területnek számít. Ismeretlensége miatt kicsit nomád körülményekre kell számítanunk, viszont a fővároshoz való közelsége igazi vonzerőt jelent túráink tervezésekor.  Mivel az Ipoly már nem erősen őrzött határfolyó, így a vízitúrázás is jóval egyszerűbb a vidéken, mint évekkel ezelőtt, így ideális hétvégi programot jelent áprilistól októberig.

A hajókat Tésáig érdemes közúoön felutaztatni, és ott vízre tenni, aztán kezdődhet a kalandos evezés. Úgy készüljünk, hogy Ipolydamásd vagy Vámosmikola magasságában töltjük az estét: ide könnyed evezéssel juthatunk el a szelíden kanyargó folyón csorogva. Ha a víz meglassul és szinte megáll, akkor duzzasztóműhöz érkeztünk, itt a bal oldalra evezve kivehetjük a hajókat majd néhány tíz méter sétát igénylő átemelés után újra folytathatjuk utunkat. Kétszer kell ezt megtennünk. Az este közeledtével már kezdjük el a folyót övező hangulatos galériaerdőben sátorhelyet nézni a vízről, és még a sötétség előtt elkészülni a letáborzással.

Másnap, ha korán reggel indulunk tovább, akkor rengeteg vízimadarat, kócsagot, gémet, récéket és jégmadarat is megfigyelhetünk. Ipolytölgyes környékén nagyon szép, szabályozatlan szakasz vár, hangulatos öblökkel, kis, megállásra, fotózásra csábító szigetekkel. Szob előtt a nyugodt víz a Duna visszaduzzadását jelzi, nemsokára bele is ömlik a kis folyó a hatalmas folyamba. Itt már alig kell eveznünk, hiszen remek sodrás segíti utunk, ám fokozott figyelemmel kell lennünk az Ipolyon nem jellemző, itt viszont erős vízi forgalomra, nagy hajókra, motorcsónakokra. Ha az Ipolyon borulnánk figyelmetlenségünkből, akkor maximum vizesek leszünk a sokszor csak térdig érő vízben, a Dunán viszont komoly tétje is lehet egy rossz mozdulatnak.

Épp ezért ideális ez a túra: a bizonytalanabbak kockázat nélkül jöhetnek gyakorlatba a kis folyón, és a Dunán már kamatoztathatják is frissen szerzett tudásukat. A Duna-Ipoly Nemzeti Park legértékesebb területein átvezető két napos Ipoly-túra emlékezetes vízitúra élményt kínál minden korosztály számára.